متن توافق‌نامه‌‌ی امنیتی با امریکا برای تصویب به مجلس ارسال شد

اطلاعات روز: حکومت وحدت ملی متن توافق‌نامه‌ی امنیتی و هم‌کاری با امریکا و ناتو را برای تصویب به مجلس ارسال کرده است. سید اکرام اکرام، منشی مجلس نمایندگان دیروز گفت که متن این دو توافق‌نامه به این مجلس ارسال شده و در حال حاضر بررسی آن در کمتیه‌ی روابط بین‌المللی جریان دارد.

او افزود که این دو توافق‌نامه‌ بعد از بررسی کمیته‌‌ی روابط بین‌المللی و نظرخواهی از ۱۷ کمیته‌ی دیگر مجلس، برای بررسی نهایی به نشست عمومی مجلس نمایندگان ارائه می‌شود. اکرام از اظهار نظر در قسمت تأیید یا رد این توافق‌نامه‌ها از سوی مجلس نمایندگان، خودداری کرده است؛ اما برخی از کارشناسان باور دارند، مجلس این توافق‌نامه‌ها را امضا خواهد کرد.

قرار بود پیمان امنیتی و هم‌کاری با امریکا و ناتو در سال گذشته امضا شود؛ اما حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور به دلیل برآورده نشدن شرایطش، از امضای آن خودداری کرد. اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید یک روز پس از ادای سوگند وفاداری به حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی خود دستور داد که این توافق‌نامه‌ها را به امضا برساند.

به تاریخ هشت میزان سال روان توافق‌نامه‌ی امنیتی با واشنگتن میان حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و سفیر امریکا در کابل امضا شد. توافق‌نامه‌‌‌‌ میان کابل و ناتو نیز توسط اتمر و موریس یوخمس، نماینده‌ی ویژه‌ی ناتو در کشور به امضار رسید. امضای این توافق‌نامه‌ها چگونگی حضور نیروهای خارجی پس از پایان سال روان در کشور را مشخص می‌کند.

بر اساس این توافق‌نامه‌ها‌، حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی پس از پایان سال روان برای مبارزه با تروریزم، مشوره‌دهی و آموزش نیروهای امنیتی در کشور باقی می‌مانند. از سوی دیگر، در پیش‌نویس توافق‌نامه‌ی امنیتی امریکا با افغانستان آمده است، نیروهای امریکایی در بگرام، کابل، مزار شریف، هرات، قندهار، شیندند، گردیز و هلمند پایگاه خواهند داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *