مجلس نمایندگان: سرپرست‌ها ‌دیگر مشروعیت ندارند

اطلاعات روز: تأخیر در کابینه‌ی جدید این بار با واکنش‌ تند مجلس نمایندگان مواجه شد و اعضای این مجلس به حکومت وحدت ملی هشدار دادند که در این زمینه اقدام می‌کنند. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس گفت، پس از این ادامه‌ی کار وزیران و والیان سرپرست مشروعیت ندارد و ما در این زمینه سکوت نمی‌کنیم.

او در ادامه افزود که مطابق قانون اساسی، به روز چهارشنبه، 5 قوس مدت کاری وزیران و والیان سرپرست پایان یافته و بعد از این، قطعاً ادامه‌ی کار آنان مشروعیت ندارد. ابراهیمی تأکید کرد، اعضای مجلس نمایندگان در این زمینه سکوت نمی‌کنند و صدای اعتراض‌شان بلند می‌شود.

عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور در روزهای اول کاری حکومت جدید اعلام کرد، در 45 روز آینده کابینه‌ی جدید معرفی می‌شود، اما اکنون این مهلت پایان یافته، ولی هنوز این کار صورت نگرفته است. گفته شده که اکنون سران حکومت وحدت ملی به دلیل موجودیت اختلاف نظرها، موفق به معرفی کابینه‌‌ و والیان جدید نشده‌اند.

نمایندگان مجلس تأخیر‌ بیش از این در معرفی کابینه‌ی جدید را غیر‌قابل تحمل خواندند و گفتند، سران حکومت وحدت ملی به‌زودی بر سر تشکیل این کابینه و معرفی والیان جدید توافق کنند؛ زیرا این مسئله باعث افزایش نا‌امنی‌ها و ایجاد برخی از مشکلات در کشور شده است.

حمیرا ایوبی، عضو مجلس نمایندگان گفت که در حال حاضر جنگ قدرت و تقسیم چوکی میان رهبران حکومت وحدت ملی جریان دارد و ادامه‌ی این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست. به‌دنبال آن صالح محمد صالح، دیگر عضو مجلس تأکید کرد که مشکلات و ناامنی‌های موجود، ریشه در اختلاف رهبران بر سر تشکیل کابینه‌ و والیان جدید دارد.

او از ادامه‌ی این روند ابراز نگرانی کرد و گفت، اگر سران حکومت جدید به‌زودی روی تشکیل کابینه‌ی جدید توافق نکنند، مشکلات جدید در کشور ایجاد می‌شود. اقبال صافی نیز از اختلاف بین سران حکومت وحدت ملی بر سر تشکیل کابینه‌ی جدید خبر داد و گفت که اکنون هفت حکومت در داخل حکومت وحدت ملی به‌وجود آمده‌اند.

او رییس جمهور، رییس اجرایی و معاونان‌شان و احمد ضیا مسعود را عامل ایجاد حکومت‌های جدید در داخل حکومت وحدت ملی عنوان کرد و گفت، هر‌کدام این‌ها خواست‌های جداگانه‌ی‌شان را بر مردم تحمیل می‌کنند. این عضو مجلس در ادامه تأکید کرد، مردم از جنجال‌ها و عدم توافق رهبران بر سر تشکیل کابینه‌ی جدید، نگران شده‌اند.