محمد محقق: کارِ ‌اصلاح نظام انتخاباتی جریان دارد

اطلاعات روز: محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دیروز در دیدار با رهبری شبکه‌ی نهادهای جامعه‌ی مدنی برای تحکیم روند انتخابات گفت که کار روی اصلاح نظامی انتخاباتی جریان دارد. در این دیدار، هیأت رهبری شبکه‌ی نهادهای جامعه‌ی مدنی برای تحکیم روند انتخابات، از تأخیر کار برای اصلاحات در نهادهای انتخاباتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

محقق دیروز در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشت که تطبیق اصلاحات در نهادهای انتخاباتی جزو توافق‌نامه‌ی سیاسی حکومت وحدت ملی است و اجرایی شدن آن حتمی می‌باشد. او افزود، کار روی اصلاحات در نهادهای انتخاباتی جریان دارد و در آینده‌ی نزدیک مردم شاهد اصلاحات در این نهادها خواهند بود.

به روز دوشنبه هفته‌ی روان نهادهای ناظر بر انتخابات با انتقاد شدید از سکوت رییس جمهور و رییس اجرایی در مورد آوردن اصلاحات در دو کمیسیون انتخاباتی گفته بودند، آنان در این زمینه برخورد سیاسی می‌کنند. به گفته‌ی مسئولان این نهادها، اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی یک روند تخنیکی است و اکنون برای اصلاح‌ آن هیچ مانعی وجود ندارد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، جنجال‌ها مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات بالا رفت و بعد، اشرف غنی و عبدالله با پادرمیانی جان کری، روی تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند. به دنبال اعلام نتایج انتخابات، اشرف غنی و عبدالله گفتند که برای جلوگیری از چنین جنجال‌ها در آینده، در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات می‌آورند.

اما با گذشت بیش از چهار‌ ماه از توافق دو رهبر حکومت وحدت ملی در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی، هنوز گام عملی در این زمینه برداشته نشده است؛ در حالی ‌که برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک شده و نمایندگان مجلس می‌گویند، اگر در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات آورده نشود، برگزاری این انتخابات بی‌فایده است.

شهروندان نیز خواستار اصلاحات در نظام انتخاباتی هستند؛ اما جنجال‌هایی برای اصلاحات آن وجود دارند. یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات پیش‌تر گفت، سران حکومت با انتخابات‌ برخورد سیاسی ‌نکنند و نیز مجلس، در سال آخر دور تقنینی‌، قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های این کمیسیون‌ها را تعدیل نمی‌تواند.

به گفته‌ی او، هر‌نوع تغییرات و اصلاحات در نظام انتخاباتى، باید از مجرای قانونی انجام شود و در غیر آن، تغییرات مشروعیت ندارند. اما شماری از نمایندگان می‌گویند که مطابق قانون اساسی کشور، مجلس صلاحیت تعدیل قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌هاى انتخاباتى را دار‌د.