مراسم تحلیف نمایندگان شوراهای ولایتی در هفته‌ی روان آغاز می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌های ریاست انسجام امور شوراهای محلی اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی می‌گویند که آمادگی‌ها در 13 ولایت برای برگزاری مراسم تحلیف نمایندگان شوراهای ولایتی روی دست گرفته شده است. سید احمد خاموش، رییس این اداره گفت که آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف تا چهارشنبه هفته‌ی روان در ولایت‌‌های دیگر نیز گرفته می‌شود.

او افزود که مراسم تحلیف نمایندگان شوراهای ولایتی به روز چهارشنبه هفته‌ی روان آغاز و این روند دو هفته را در برمی‌گیرد. خاموش گفت که مراسم تحلیف در حضور والی‌های هر ولایت انجام می‌شود و پس از این مراسم، نمایندگان شوراهای ولایتی رسما کارشان را آغاز خواهند کرد.

این در حالی است که شماری از نامزدان بازنده‌ی انتخابات شوراهای ولایتی از اعلام نتایج این انتخابات به‌شدت انتقاد دارند. آنان باور دارند، مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی به‌صورت مشکوک پس از یک هفته، تغییرات را در فهرست نتایج نهایی نامزدان شوراهای ولایتی وارد کرده‌‌اند.

نامزدان معترض از ۳۴ ولایت، به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته هشدار دادند، اسناد معتبری از نحوه‌ی گزینش افراد در فهرست نهایی در بدل پول را در دست دارند و اگر به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، اعتراض‌های گسترده‌‌ای را راه‌اندازی خواهند کرد. پیش‌تر مجلس سنا نیز خواهان بررسی اعلام نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی شد‌.

مطابق قانون اساسی کشور، یک ثلث اعضای مجلس سنا از اعضای شوراهای ولایتی ٣۴ ولایت انتخاب می‌شود. رییس عمومی انسجام امور شوراهای محلی اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی به روز پنج‌شبنه هفته‌ی گذشته گفت که بعد از مراسم تحلیف در ٣۴ ولایت، در مدت ١٥ روز روند انتخابات و معرفی اعضای شوراهای ولایتی به مجلس سنا آغاز می‌شود.

او در ادامه افزود که شوراهای ولایتی بعد از مراسم تحلیف باید در مدت ٢٠ روز هیأت اداری خود را نیز انتخاب کنند. پس از پنج‌ ماه تأخیر، کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی را به تاریخ 5 عقرب اعلام کرد که بر اساس آن، 458 تن، به‌شمول ٩٧ زن، به کرسی‌های شوراهای ولایتی راه یافته‌اند.