مظاهره مردم کابل در اعتراض به کاهش حکم چهار متهم قتل فرخنده از اعدام به حبس

اطلاعات روز: صدها تن از مردم کابل در اعتراض به حکم دادگاه استیناف کابل در کاهش جرم چهار متهم پرونده قتل فرخنده از اعدام به حبس، روز گذشته مظاهره کردند.

تظاهرات‌کنندگان در جاده‌ی فرخنده در مقابل مسجد شاه دو شمشیره، تجمع کردند و حکم دادگاه استيناف را تقبیح نمودند.

معترضان که اکثر شان زنان بودند شعارهای چون: «خون فرخنده شهید وجدان هر افغان شرافت‌مند است؛ نگذاریم خاینان بر وجدان ما پا گذارند»، «تا جنایت‌کاران خلع قدرت نشوند، هر روز فرخنده‌ی دیگری قربانی خواهد شد» و «بر خیزیم بر خیزیم مشت ما تفنگ ما است» را سر می‌دادند.

 هفته‌ی گذشته دادگاه استیناف کابل حکم چهار متهم پرونده قتل فرخنده را از اعدام به حبس کاهش داد. علی عبدالناصر مرید، قاضی دادگاه استیناف کابل گفت که دادگاه استیناف حکم اعدام چهار نفر از متهمان در پرونده قتل فرخنده را لغو کرده و سه نفر از آنها را به بیست سال حبس و یکی شان را که نظر به اسناد ارائه شده، که زیر سن هجده سال بود به ده سال حبس محکوم کرده است.

سیلی غفاری، سخن‌گوی حزب همبستگی افغانستان که در این مظاهره شرکت کرده بود، حکم دادگاه استیناف را غیر عادلانه خواند و گفت این حکم به‌خاطری غیر عادلانه است که دادگاه به شکل سری برگزار شد.

غفاری گفت: «ما به پیگیری قضیه‌ی فرخنده هیچ باور نداریم، به‌خاطریکه جنایتکاران اصلی رها می‌شوند؛ اما افرادی که واسطه ندارند محاکمه می‌شوند.»

خانم غفاری هرچند از فرد مشخص نام نبرد ولی گفت که قضیه فرخنده پروژه‌ی شده که یک تعداد تلاش دارند که این قضیه فراموش شود.

ملالی جویا، عضو پیشین مجلس نمایندگان که در جمع معترضان بود  گفت که قتل فرخنده یک وحشت باور نکردنی است، به‌خاطری‌که تصادفی نه، بلکه یک عمل از قبل برنامه ریزی شده بود که در عقب آن، دست‌های ناپاک جنایت‌کاران زن ستیز دخيل بوده است.

خانم جویا افزود که افغانستان تا هنوز هم جهنم سوزان براى زنان این کشور  است که يک نمونه‌ی آن قتل فرخنده می‌باشد.

او گفت: «دفاع از فرخنده، دفاع از شرف و وجدان ملت و زنان ستمديده است و ما تعهد می‌سپاريم که تا آخرین قطره‌ی خون، از حق فرخنده شهید دفاع نماييم.»

شرکت کنندگان با صدور قطعنامه‌ای هشدار داد، در صورت که به صدای آنها شنیده نشود، دامنه‌ی تظاهرات را گسترده خواهند کرد.

درقطعنامه آمده است: «هرچند محکمه‌ی ابتدایی چند تن را محکوم نمود، اما محکمه‌ی استیناف که زیر قیادت ارگ نشینان به صورت سری دایرگردید، مجازات چهار عامل اصلى را که به اعدام محکوم بودند، به ۲۰ سال حبس کاهش داده و مجازات سایر مجرمان را نیز سبک ساخته است.»

این در حالی‌ست که به تازگی رییس جمهور غنی در نشست با گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه فرخنده گفت که نواقص دادستانی در ابعاد مختلف قضیه قتل فرخنده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس جمهور در دیدار با خانواده فرخنده تعهد کرد تا زمینه‌ی عدالت در این راستا تأمین شود.

فرخنده دختر 27 ساله در (28 حوت) سال گذشته به اتهام سوختاندن قرآن کریم از سوی افراد خشمگین در مسجد شاه دو شمشیره و در نزدیکی مقر فرماندهی حوزه‌ی دوم امنیتی پولیس کابل به صورت وحشتناکی کشته و بعد جسدش به آتش کشیده شد. این قتل اعتراض‌های گسترده را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *