نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی اعلام شد

اطلاعات روز: نتایح نهایی انتخابات شوراهای ولایتی پس از حدود چهارماه‌‌ تأخیر از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد. احمد یوسف نورستانی، رییس این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در سراسر کشور 458 تن، به‌شمول 97 زن، به کرسى‌هاى شوراهاى ولایتی دست یافته‌اند.

به گفته‌ی او، حدود هفت میلیون تن در سراسر کشور در انتخابات شوراهای ولایتی اشتراک کرده‌اند و از این میان، 36 درصد آنان زنان بوده‌اند. نورستانی در ادامه گفت که در انتخابات شوراهای ولایتی در مجموع ١٩٧٨٤ محل راى‌دهی در سراسر کشور وجود داشت و از این میان در ٧٤ محل آن رای‌گیری صورت نگرفته است.

در انتخابات شوراهای ولایتی یک نامزد با کسب ٢١٤٢٠ رای، بلندترین رای را از آن خود کرده است و یک نامزد دیگر با کسب 2 رای، کم‌ترین رای را در بین نامزدان انتخابات شوراهای ولایتی کسب کرده است. با این حال نورستانی از نامزدان شوراهای ولایتی خواست که نتایج نهایی این انتخابات را بپذیرند و به تصامیم کمیسیون انتخابات احترام بگذارند.

انتخابات شوراهای ولایتی‌ هم‌زمان با انتخابات دور اول ریاست جمهوری‌، به تاریخ ١۶ حمل سال جاری برگزار شد و در این انتخابات، نزدیک به ٢۶٠٠ نامزد، به‌شمول ۳۰۸ زن، با هم رقابت کردند. کمیسیون مستقل انتخابات‌ به تاریخ ٣٠ ثور نتایج ابتدایى انتخابات شوراهای ولایتی را اعلام کرد و بر اساس آن، ۴۵۸ تن، به‌شمول ۹۷ زن برنده اعلام شدند.

قرار بود نتایج نهایی انتخابات شوراهای ولایتی بعد از بررسی و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، به تاریخ ١٧ جوزای سال جاری اعلام شود؛ ولی به دلیل جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری، به تأخیر افتاد. نتایج شوراهای ولایتی دیروز در حالی اعلام شد که مدت کار شوراهای ولایتی که چهار سال است، مطابق قانون، پایان یافته است.