نظام پرداخت عوارض گمرکی الکترونیکی می‌شود

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ نظام پرداخت عوارض گمرکی را به هدف جلوگیری از فساد گسترده، دیوان سالاری و واسطه بازی در گمرک‌های کشور الکترونیکی می‌کند.

گل محمد ثابت، معاون وزارت مالیه دیروز در جمع خبرنگاران گفت، سیستم جدید علاوه بر جمع کردن بهتر عوارض گمرکی، باعث شفافیت و سهولت در کار تاجران و جلوگیری از فساد می‌شود.

آقای ثابت افزود وقتی تبادل پول در پرداخت مالیات گمرکی از صورت فیزیکی به پرداخت الکترونیک تبدیل شود، تا حد زیادی از فساد جلوگیری می‌شود.

پیش از این تاجران افغانستان برای پرداخت سریع عوارض گمرکی دست به دامن کمیشن‌کاران می‌بردند؛ اما آقای ثابت می‌گوید که  با پرداخت الکترونیک عوارض گمرک‌ها، دیگر نیاز به کمشین‌کار و واسطه نیست.

نجیب وردک، رییس گمرک‌های افغانستان می‌گوید که پیش از این، سیستم الکترونیکی پرداخت عوارض گمرکی، ابتدا در اداره‌ی گمرک کابل و فرودگاه بین‌المللی کابل برای سه ماه به صورت آزمایشی به اجراه گذاشته می شود.

آقای وردک افزود در صورتی‌که در جریان اجرایی آزمایشی این سیستم مشکل پیدا نشود، این سیستم در سراسر کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

این در حالی است که افغانستان امسال حدود 48 میلیارد افغانی از طریق گمرک‌ها درآمد داشته است. هم‌چنان مقام‌های وزارت مالیه از افزایش درآمد از طریق گمرک‌ها در سال جاری نیز خبر می‌دهند.