نقضِ گسترده‌ی قوانین از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی

اطلاعات روز: بیناد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) روز پنج‌شنبه با نشر گزارشی گفت، کمیسیون‌های انتخاباتی در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال گذشته، در 36 مورد قوانین را نقض کرده‌اند.

به گفته‌ی این نهاد، نقض 36 مورد قوانین انتخابات از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی به دلیل تفسیر نادرست آنان از قوانین و بی‌توجهی نهادهای ناظر بر انتخابات صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است‌ که این نهاد در دور اول انتخابات، از تقلب در بیش از سه هزار محل رای‌گیری و در دور دوم انتخابات از تقلب در بیش از 2640 محل رای‌گیری گزارش داده بود.

به نقل از این گزارش، نتایج 93 درصد محلات رای‌دهی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی با هم مطابقت نداشته که این عدم مطابقت تا 600 رای اختلافی را در یک محل رای‌دهی نشان داده است.

به گزارش این نهاد، «در مجموع بیش‌تر از ۶۳۵ هزار رای تفاوت بین نتایج اعلام‌شده‌ی دور اول انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی وجود دارد. هم‌چنین نتایج اعلام‌شده توسط کمیسیون انتخابات در برخی از محلات را‌ی‌دهی، با فورم نتایجی که فیفا از محلات به دست آورده، مطابقت ندارد».

هم‌چنان فیفا می‌گوید، کمبود محلات رای‌دهی و افزودن محلات رای‌دهی جدید باعث شد که شمارش هزاران محل بدون بررسی دقیق صورت بگیرد. نعیم اصغری، رییس برنامه‌های بنیاد فیفا می‌گوید که دو مورد قانون اساسی، 20 مورد قانون انتخابات و 5 مورد قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون از سوی کمیسیون انتخابات نقض شده‌اند.

آقای اصغری افزود، 4 مورد قانون انتخابات و 6 مورد قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون نیز از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نقض شده‌اند.

به گفته‌ی نعیم اصغری، کاستی‌ها در قوانین نیز وجود دارند و در برخی از موارد، کاستی‌های قوانین باعث نقض آن شده‌اند. او افزود، برای رفع این کاستی‌ها، قوانین انتخاباتی و قانون اساسی باید اصلاح شوند.

به گفته‌ی فیفا، این گزارش از آغاز ثبت‌ نام رای‌دهندگان تا پایان انتخابات سال گذشته را در بر می‌گیرد. اما مسؤلان کمیسیون انتخابات می‌گویند که این کمیسیون هیچ ماده‌ی قانون انتخابات و قانون اساسی را به صورت عمدی نقض نکرده و گزارش فیفا را غیرمسلکی و به دور از واقعیت می‌خوانند.

مسئولان فیفا اختلاف‌ها در سطح رهبری حکومت را نگران‌کننده خوانده و به گفته‌ی آنان، نزدیک به هفت ماه از آغاز کار حکومت می‌گذرد؛ اما تا کنون کار‌ عملی اصلاحات را شروع نکرده است. در همین‌حال، فیفا از مجلس نمایندگان خواسته که بحث در مورد تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را در دستور کار خود قرار دهد و موارد اختلافی در این قانون را برطرف کند.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان با تأخیرهای چندین‌ماهه همراه بود. سران حکومت پس از چندین ماه جنجال انتخاباتی، توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی را امضا کردند که بر اساس آن، هردو نامزد پیشتاز پنجاه-پنجاه در حکومت وحدت ملی سهم دارند.