نمایشگاه آثار هنری کودکان مهاجر افغان در ترکیه برگزار شد

علی امید، ترکیه

اطلاعات روز: دومین جشنواره‌ی «دنیای کودکان افغانستان» در شهر قیصریه‌ی ترکیه برگزار شد. در این جشنواره بیش از 300 اثر هنری کودکان افغان، از جمله نقاشی، جمع‌آوری و مهم‌ترین آثار آن که پیام مهاجر‌ت را داشتند، به نمایش گذاشته شدند. این آثار هنری از کودکان مهاجران افغان مقیم ترکیه، ایران و پاکستان بوده‌اند.

در این جشنواره به 11 اثر نقاشی برتر از کودکان زیر سن 15 سال که پیام مهاجر‌ت را داشته‌اند، جایزه داده شده است. برای مقام‌های اول، دوم و سوم تبلیت و برای 7 تن دیگر جوایز نقدی و مالی داده شده است. این جوایز زیر نظر مهمانان و انجمن پناهندگان افغان در ترکیه تحویل داده شده‌اند.

مهدی حسینی 13 ساله، ثریا  حسینی 13 ساله از قیصریه، ستاره امید 10 ساله از کابل، عاطفه حسینی 12 ساله از قیصریه، عمران احمدی 11 ساله از آدانا، حسین عبداللهی 11 ساله از آغری، میلاد نادری 7 ساله از بالک اسیر، ابوالفضل رحیمی 9 ساله از آدانا، استوری امرخیل 14 ساله از قونیه و زهرا مرادی 12 ساله از شهر باتمان از جمله‌ی کودکانی اند که جایزه‌ی این جشنواره را دریافت کرده‌اند.

در این جشنواره آکیف، نماینده‌ی کمساریای عالی سازمان ملل در ترکیه، خانم میرا از سازمان «آی.او.ام» در ترکیه، متین چوراباتر، عضو سازمان تحقیقات و بررسی پروسه‌ی مهاجر‌ت در ترکیه، تانر کلیچ، رییس سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه، هارون آباکای، رییس سازمان آسام شعبه‌ی قیصریه و رجب، نماینده‌ی سازمان «آی.ها.ها»‌ نیز حضور داشته‌اند.

جشنواره‌ی یاد شده ساعت 12 دیروز در سالون تیاتر مرکزی شهر قیصریه برگزار و تا ساعت چهار عصر ادامه داشت‌. در ابتدای این جشنواره همه‌ی اشتراک کنندگان برای دو دقیقه به احترام کشتار اخیر کشور سکوت کرده‌اند. بعد از آن علی حکمت، رییس انجمن پناهندگان افغان در ترکیه و هم‌آهنگ کننده‌ی این برنامه در مورد اهداف برگزاری جشنواره‌ی نقاشی برای کودکان افغان صحبت کرده است.

او می‌گوید، کودکان امروزی افغانستان، آینده‌‌سازان کشورشان هستند و در آینده مسئولیت‌های سنگین و بزرگی را به‌دوش می‌گیرند. حکمت گفته است، دوره‌‌ی کودکی نسبت به سایر دوره‌های زندگی خیلی حساس و مهم است؛ زیرا در این دوره ویژگی‌های شخصیتی فرد ‌پی‌‌ریزی ‌می‌‌شوند.

‌به‌دنبال آن، تانر کلیچ، رییس سازمان جهانی عفو بین‌الملل در ترکیه در مورد مشکلات پناهندگان در ترکیه، عمل‌کرد کمساریای عالی سازمان ملل، مزایای قوانین جدید برای پناهندگان و اداره‌ی مهاجرت که نو تأ‌سیس شده و مشکلات پناهندگان افغان در ترکیه صحبت کرده است.

هم‌چنان در این جشنواره تعدادی از شاعران شعرهای‌شان را به زبان‌های فارسی و پشتو به خوانش گرفته و نیز شماری از کودکان وزرش‌کار برنامه‌های ورزشی اجرا کرده‌اند. در برنامه‌ی یاد شده تعدادی از دختران و پسران پناهندگان افغان مقیم قیصریه زیر نام‌ نام صلح سرودهایی را نیز به زبان فارسی و ازبکی به خوانش گرفته‌اند.

این برنامه از سوی انجمن پناهندگان افغان در ترکیه راه‌اندازی شده است. این انجمن در چند سال گذشته برنامه‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و ورزشی را برای تشویق کودکان پناه‌جوی افغان در ترکیه برگزار کرده است. انجمن یاد‌شده سال گذشته نزدیک به 150 اثر هنری را از شهرهای مختلف ترکیه برای این جشنواره جمع‌آوری و به نمایش گذاشت.

 

مشکلات کودکان افغان

جنگ‌های داخلی و نا‌امنی‌های موجود، اثر‌ زیان‌‌باری را بر سرنوشت کودکان گذشته است. بر‌علاوه‌‌ی این‌‌که در جنگ‌ها از کودکان به گونه‌های متفاوت استفاده‌ی سوء می‌‌شو‌د، دوام جنگ در کشور باعث شده تا بسیاری از کودکان پدران‌شان را از دست دهند. به این صورت، این کودکان از مزایای لازم زندگی، مانند تغذیه‌‌ی سالم‌، مصئونیت عاطفی و تعلیم و تربیه‌‌ی شایسته محروم می‌باشند.

آنان در ادامه‌‌ی زندگی‌شان در معرض آسیب‌‌پذیری‌های جدی دیگری چون قرار گرفتن در دام قاچاق‌بران انسان‌، اعتیاد به مواد مخدر، سوء استفاده‌های جنسی و وادار شدن به کارهای شاقه‌ رو‌به‌‌رو می‌شوند که هر‌کدام آن پیامدهای ناگوار دارند و زندگی سالم و شایسته را برای کودکان آسیب‌‌دیده از جنگ، دشوار‌تر ساخته‌‌اند.

از آن‌جا که کودکان آسیب‌پذیر‌ترین قشر جامعه اند، اگر مورد حمایت قانونی قرار نگیرند، ممکن است به دام باندهای تبه‌کار‌ و قاچاق بیفتند ‌یا به فحشا و فساد گرفتار شو‌ند. حمایت از آنان در راستای کسب علم و دانش و داشتن آینده‌ی پویا‌، مسئولیت فرد فرد جامعه شناخته می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *