نماینده خاص امریکا: امید است دور دوم گفت‌وگوهای صلح به زودی آغاز شود

اطلاعات روز: پس از به تعویق افتادن دور دوم گفت‌وگوهای صلح افغانستان و گروه طالبان، دانیل فیلد من، نماینده خاص ایالات متحده‌ی آمریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که امید است دور دوم گفت‌وگوها به زودی آغاز شود.

آقای فیلد من که روز گذشته در نشست خبری در سفارت آمریکا، در کابل، صحبت می‌کرد ضمن امیدواری از آغاز دور دوم این گفت‌وگوها گفت که فکر نمی‌کند این پروسه برای مدت زیاد به تعویق انداخته شود.

هرچند او در مورد زمان مشخص برگزاری دور دوم گفت‌وگوها چیزی نگفت؛ اما اشاره کرد که کشورش بنا به تقاضای حکومت افغانستان و پاکستان به نظارت از جریان مذاکرات صلح ادامه می‌دهد.

قرار بود دور دوم گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان روز گذشته 31 جولای در پاکستان برگزار شود؛ اما وزارت خارجه‌ی پاکستان با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که با انتشار خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان این گفت‌وگوها اندکی به تعویق افتاده است.

در این خبرنامه آمده است: «‌با شرایط پیش آمده دولت پاکستان مصمم است که این گفت‌وگوها به تعویق بیافتد تا نظرات سران طالبان در این ارتباط و هم‌چنین استراتژی جدید این گروه با تعیین رهبری جدید روشن شود.»

دور اول این گفت‌وگوها ماه گذشته در مری پاکستان برگزار شد که آمریکا و چین ناظر آن بودند.

در همین حال دانیل فیلد من که در سفری از اسلام آباد به کابل آمده است می‌گوید که با مقام‌های افغان روی موضوعات مهم و گوناگون گفت‌وگوهای سودمند انجام داده است.

او افزود که با رییس جدید کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و اعضای آن، دیدار کرده و پلان‌های خود در ارتباط به اصلاحات را با آن‌ها در میان گذاشته است.

وی هم‌چنان گفت که با رییس اجرایی نیز دیدار داشته و به گفته‌ی او، آن‌ها به حمایت جدی شان از حکومت وحدت ملی ادامه می‌دهند.

فیلدمن افزود که آمریکا از پروسه‌ی صلح افغانستان، حمایت نموده و در این زمینه همکاری جدی می‌کند. او نقش مثبت حکومت پاکستان در انجام گفت‌وگوهای صلح افغانستان را مورد ستایش قرار داد.

فیلد من هم‌چنان گفت که حالا زمینه‌ی برای صلح مساعد شده و برای طالبان، چانس خوبی فراهم شده که از طریق صلح در نظام سیاسی افغانستان سهیم شوند.

ظاهراً معلوم می‌شود که نشست دور دوم گفت‌وگوهای صلح بخاطر انتشار خبر مرگ ملا عمر به تعویق افتاده است. اما نماینده‌ی خاص آمریکا به ارتباط مرگ ملا عمر گفت که وی نیز موضوع را از رسانه‌ها خبر شده است.

او  به سوال‌های خبرنگاران پیرامون این‌که ملا عمر چه‌گونه مرده است؟ آیا آمریکا از مرگ وی قبلاً خبر داشته یا خیر؟ پاسخ نداد و گفت که آن‌ها در این مورد تحقیقات لازم را انجام داده و بعداً معلومات شان را با رسانه‌ها شریک خواهند کرد.

در روزهای اخیر خبرهای مبنی به مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان به نشر رسید. دولت افغانستان و سخن‌گوی گروه طالبان رسماً خبر مرگ او را تایید کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *