هنر نمایی بازیگران کشور در جشنواره‌ی تیاتر ملی

اطلاعات روز: هشتمین جشنواره‌ی تیاتر ملی افغانستان روز گذشته در سالون تیاتر «کابل ننداری» رسماً آغاز شد. در این جشنواره مخدوم رهین، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری از نمایندگان نهادهای فرهنگی خارجی، از جمله گویته انستیتوت آلمان، مرکز فرهنگی بریتانیا، هنرمندان و ‌ده‌ها علاقه‌مند این هنر حضور داشتند.

این جشنواره برای سه روز ادامه می‌یابد و در آن بیش از ده نمایش‌نامه‌ به نمایش گذاشته می‌شوند. در این سه روز قرار است نمایش‌نامه‌های نوربندک مه خواست‌گارى می‌رود، هنرمند بى‌کفن، فساد ادارى، تضاد، نيمه‌ی رخ ديگر، زانمرگى، ریيس جمهور، شيرى که نمی‌توانست بنويسد و خرس بر روی به نمایش گذاشته شوند.

در این جشنواره ده‌ها هنرمند از ولایت‌های بامیان، فراه، بغلان، ننگرهار، بغلان، هرات، قندهار، خوست، بلخ و کابل اشتراک ورزیده و در سه روز آینده هنرنمایی می‌کنند. مسئولان برگزار کننده‌ی این جشنواره در پایان جشنواره برای بازیگران، نمایش‌نامه‌نویسان و کارگردانان برتر، جایزه‌ی نقدی و معنوی اعطا می‌کنند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور دیروز در آغاز این جشنواره در سالون تیاتر «کابل ننداری» گفت که مشکلات زیادی فراراه هنرمندان در کشور وجود دارند؛ اما با آن‌هم، وضعیت از گذشته بهتر شده است. این در حالی است که شماری از هنرمندان وزارت اطلاهات و فرهنگ را متهم می‌کنند که در 13 سال گذشته در قسمت هنر بی‌توجه بوده است.

در سه دهه جنگ، به‌ویژه در زمان حاکمیت طالبان، هنرهای نمایشی و تجسمی به طرف نابودی رفتند و اکثر هنرمندان برای حفظ جان‌شان، به گوشه و کنار دنیا پراکنده شدند. سالون‌های تیاتر و سینما نیز در کابل در جریان جنگ ویران شدند. پس از سقوط طالبان و تشکیل حکومت جدید، هنرمندان با توان‌مندی و خلاقیت خودشان، کارشان را در کشور آغاز کردند.

در حال حاضر اهل هنر و فرهنگ با مشکلات جدی، از جمله مالی مواجه اند و آنان خواستار حمایت دولت اند. تیاتر از قدیمی‌ترین هنرها است که هنرمندان آن را در راستاى پويايى و تقويت فرهنگ مهم می‌دانند. عبدالغفور شريعتى، رییس تياتر ملی کشور دیروز از تیاتر به عنوان مظهر همدلی و برادری نام برد. هنر تیاتر با آوردن لبخند بر لب‌های مردم، بر تمام نابه‌هنجاری‌های جامعه انگشت انتقاد گذاشته و مشکلات را از طریق نمایش‌نامه بازتاب می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *