وزارت تجارت و صنایع: افغانستان نه میلیارد تن سنگ مرمر دارد

اطلاعات روز: وزارت تجارت کشور اعلام کرد که بر اساس تخمین‌های تازه، افغانستان نه میلیارد تن سنگ مرمر دارد. اما این وزارت می‌‌گوید، به دلیل مشکلات امنیتی و پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، بیش از 80 درصد سنگ مرمر مورد نیاز کشور، از خارج، به‌ویژه‌ ایران و پاکستان، وارد می‌شود.

متصل کمکى، معين انکشاف بخش خصوصى این وزارت دیروز در افتتاح «کنفرانس ملى سکتور سنگ مرمر و دومين نشست گروه کارى»، نبود زمين و برق کافى و بلند بودن محصول برق و اخاذى‌هاى غيرقانونى را از مشکلات عمده‌‌ی فراراه سرمایه‌گذاری در بخش سنگ مرمر در کشور عنوان کرد.

او در ادامه هدف از نشست دیروز را جلب توجه سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذارى در بخش سنگ مرمر در کشور و بحث روى مشکلات و دريافت راه‌حل‌ها در اين بخش خواند و گفت، بر اساس تخمین‌ها، بيش از ٩ میلیارد تن سنگ مرمر در کشور وجود دارد که ارزش مجموعى آن به  ٢٠٠ میلیارد دالر امریکایی مى‌رسد.

مرمر، يکى از سنگ‌هاى قيمتى است که در ساخت و زیبایی تعميرات و ساختمان‌ها از آن استفاده مى‌شود. بر اساس معلومات ارائه شده، حدود ٣٥ نوع سنگ مرمر در شماری از ولایت‌های غربی، شمالی و مرکزی کشور با رنگ‌هاى مختلف وجود دارند. گفته می‌شود که سنگ‌ مرمر افغانستان داری جنسیت خوب است و جلای خاصی دارد.

در حال حاضر درسطح کشور بيش از ١٠٠ شرکت و صدها فابريکه در بخش صنعت سنگ مرمر فعاليت دارند. از سوی دیگر، در این بخش ٣٥٠ ميليون دالر سرمايه‌گذارى شده است. اما متصل کمکی اين رقم سرمایه‌‌گذاری در بخش سنگ مرمر در کشور را بسيار پايين خواند و گفت که باید در این بحش يک ميليارد دالر سرمایه‌گذاری شود.

در همین حال، شماری از سرمایه‌گذاران در بخش سنگ مرمر در کشور می‌گویند، بر علاوه‌ی ناامنی و نبود برق، زمین و اخاذی غیرقانونی، قانون معادن کشور نیز برای آنان مشکلاتی را به‌وجود آورده است. سراج‌الدين، يکی از این سرمایه‌گذاران به پژواک گفت که برای حل مشکلات آنان، باید قانون معادن تعدیل شود.

او افزود که مطابق این قانون، هر سرمايه‌گذاری که در بخش سنگ مرمر سرمايه‌گذارى کند، باید ده درصد تضمين از اصل سرمايه‌ی خود بپردازد و نیز ٥٠٠٠ دالر براى جواز کارى بدهد. سراج‌الدین این مبلغ را بسیار هنگفت خواند: «يک سرمايه‌گذار با این شرایط در سرمایه‌‌‌گاری در بخش سنگ مرمر در کشور با چالش مواجه خواهد شد».