وزارت خارجه: توضیحات سفیر پاکستان قناعت‌بخش نبود

اطلاعات روز: به دنبال توقیف تعدادی از دیپلمات‌های افغانستان در خیبر پشتونخوای پاکستان، وزارت خارجه‌ سفیر پاکستان در کابل را برای توضیحات در این زمینه احضار کرد. ظاهراً توضیحات سفر پاکستان در این زمینه قناعت‌بخش نبوده و مسئولان وزارت خارجه‌ دیروز گفتند، باید انگیزه‌ی این کار به طور دقیق روشن شود.

شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت دیروز به رادیو آزادی گفت که توضیحات سفیر پاکستان در کابل برای ما قابل قبول نبود و از وی خواستیم که این موضوع را همه‌جانبه بررسی کند. چهار تن از دیپلمات‌های افغانستان به روز روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در ایالت خیبر پشتونخوای پاکستان توسط پولیس این کشور برای چندین ساعت بازداشت شدند.

پس از آن، وزارت خارجه به روز یک‌شنبه هفته‌ی روان سید ابرار حسین، سفیر پاکستان مقیم کابل را برای توضیح دادن در این باره احضار کرد. خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه اعتراض شدید و نگرانی حکومت را در مورد بازداشت دیپلمات‌های افغان ابراز داشت‌ و این برخورد پاکستان را نقض آشکار اصول روابط دیپلماتیک دانست.

او از سفیر پاکستان مقیم کابل خواست که در این زمینه اعتراض شدید و نگرانی جدی افغانستان را با مقام‌های کشورش در میان بگذارد و انگیزه‌ی این کار را مشخص کند. کرزی در ادامه نگرانی جدی حکومت را مبنی بر آزار و اذیت مهاجران افغان در پاکستان از سوی پولیس آن کشور نیز مطرح کرد و خواهان توقف آن شد‌.

او گفت که تا زمان سفر هیأت افغانستان به پاکستان برای تفاهم در زمینه‌ی برگشت مرحله‌وار مهاجران، حکومت پاکستان روند اخراج اجباری آنان را توقف دهد. بر اساس خبرنامه‌ی وزارت خارجه، سفیر پاکستان مقیم کابل اطمینان داد که موضوعات یادشده را با مقام‌های کشورش در میان می‌گذارد.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیش از 24 هزار مهاجر افغان در چند ماه گذشته به دلیل آزار و اذیت از پاکستان فرار کرده‌اند. از سوی دیگر، مسئولان وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان کشور پیش‌تر اعلام کردند، پولیس پاکستان روزانه صدها خانواده‌ی افغان را به گونه‌ی اجباری اخراج می‌کند.