وزارت معادن: کار عملی پروژه‌ی تاپی در آینده‌ی نزدیک آغاز می‌شود

اطلاعات روز: وزارت معادن و پترولیم اعلام کرد که کارهای تخنیکی پروژه‌ی تاپی در حال تکمیل شدن است و کار عملی آن در آینده‌ی نزدیک آغاز می‌شود. رفیع صدیقی، سخنگوی این وزارت هفته‌ی گذشته به رسانه‌ها گفت، مطالعات تخنیکی، عمومی و هم‌چنان دیزاین این پروژه تقربیاً تکمیل شده و کار عملی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

تفاهم‌نامه‌‌ی انتقال گاز طبیعی ترکمنستان (تاپی) بین افغانستان، پاکستان و هند در سال 2010 امضا شد و اسناد مربوط به قرارداد آن در سال 2012 تکمیل شد. 1735 کیلومتر طول لوله‌ی پروژه‌ی تاپی تخمین شده و 535 کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد. افغانستان، پاکستان هند و ترکمنستان هر‌کدام 25 درصد در پروژه‌ی یاد‌شده سهم دارند.

پیش‌تر نمایندگان چهار کشور گفته بودند که کار پروژه‌ی تاپی در سال 2015 آغاز و تا سال 2017 تکمیل شود.  حدود 8 میلیارد دالر هزینه‌ی این پروژه‌ تخمین زده شده و با ساخت آن سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند انتقال داده خواهد شد.

انتقال گاز طبیعی ترکمنستان توسط لوله از شهرهای هرات و قندهار به پاکستان صورت می‌گیرد و با عبور از پاکستان، در شهری موسوم به «فاضیلکا» در هندوستان ختم می‌شود. افغانستان در ده سال اول سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز از این پایپ لاین خریداری می‌کند؛ اما در ده سال دوم، سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز از این پایپ مجانی می‌گیرد.

رییس جمهور اشرف غنی در سفرش به ترکمنستان پروژه‌ی تاپی را برای کشورهای منطقه مهم خواند. او گفت، با عملی شدن پروژه‌‌ی تاپی، وضعیت اقتصادی کشور بهبود می‌یابد. ناامنی یکی از چالش‌های عمده‌ی تطبیق پروژه‌ی تاپی عنوان شده؛ اما گفته می‌شود که قرار است 7 هزار نیرو برای تأمین امنیت این پروژه موظف شوند.