وزیر دفاع: نزدیک به شش هزار عملیات طالبان خنثا شده است

اطلاعات روز: بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع کشور می‌گوید، گروه طالبان به هم‌کاری حامیان شان در پنج ماه گذشته بیش از 5786 عملیات را در کشور راه‌اندازی کرده‌اند. به گفته‌ی وزیر دفاع، طالبان با راه‌اندازی این عملیات، می‌خواستند تا چند ولسوالی کلیدی در ولایت‌های: هلمند، قندهار، بدخشان و ازرگان را تصرف و برای‌شان جغرافیایی مستقل نظامی و سیاسی ایجاد کنند.

او تأکید کرد، نیروهای امنیتی کشور با توانایی کامل تمامی این عملیات را خثنا و آرمان طالبان را دفن خاک کردند. محمدی گفت، نیروهای امنیتی در جریان سال روان، بیش از ۶۱۲۵ عملیات پیشگیرانه، ۵۹۹ عملیات کوماندویی و ۵۳۹۱ مورد عملیات خارج از پلان را بر پناه‌گاه‌های طالبان انجام داده و در این عملیات‌، همه‌ی پلان‌های شوم آن‌ها را خثنا کرده است.

طالبان در بهار سال روان، عملیات بهاری را زیر نام (خیبر) علیه نیروهای امنیتی آغاز کرد. براساس معلومات مقام‌های امنیتی کشور، طالبان در این عملیات به هم‌کاری حامیان‌شان به ویژه استخبارات پاکستان، قصد داشتند، نیروهای داخلی را از برخی از ولسوالی‌ها عقب بزنند اما موفق نشدند.

از سویی هم وزیر دفاع کشور باردیگر اطمینان داد که نیروهای امنیتی کشور توانایی خثناسازی عملیات دشمنان را دارند و به گفته‌ی او، یک درصد هم ممکن نیست؛ طالبان دوباره در افغانستان به قدرت برسند. او این اظهارات را روز گذشته در نشست استجوابیه وزیران امنیتی در مجلس سنای کشور بیان کرد.

مجلس سنا روزگذشته، بسم‌الله محمدی وزیر دفاع‌، عمر داوودزی، وزیر داخله و حسام‌الدین حسام، معاون ریاست امنیت ملی کشور را در مورد چالش‌های امنیتی و اقدام‌های مرزی پاکستان در امتداد خط دیورند،  به این مجلس فرا خوانده بود.

 عمر داوودزی در این نشست گفت، برنامه‌‌ی دشمن در سال روان این بود، تا اعتماد مردم را نسبت به نیروهای امنیتی تضعیف کنند، اما ناکام شدند. او افزود، نیروهای امنیتی در جریان سال روان طی عملیات‌شان در نقاط مختلف کشور، 5503 طالب را به قتل رسانده و این رقم، افزایش سه برابر تلفات آنان را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

 او گفت، در این عملیات‌ها ۱۵۲۳پولیس ملی و ۶۸۹ پولیس محلی کشته شدند و این رقم تلفات پولیس اندکی بیش‌تر از سال گذشته است. کاهش عملیات هوایی ناتو و توقف عملیات شبانه و خروج بخشی از نیروهای خارجی از کشور؛ از عوامل اصلی افزایش تلفات نیروهای امنیتی در کشور عنوان شده است.

هشدار به پاکستان

از سویی هم  وزیر دفاع روزگذشته در نشست استجوابیه مجلس سنا در پیوند به انتقادهای نمایندگان مبنی بر افزایش حمله‌های راکتی پاکستان گفت، برای آخرین بار، حکومت شکایت‌اش را در این مورد، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد. او هشدار داد، اگر شکایت‌های ما نتیجه ندهد، علیه حملات پاکستان از گزنیه‌‌ی نظامی کار خواهیم گرفت.

در همین حال وزیر داخله کشور گفت، پاکستان از آغاز سال روان تاکنون، بیش از ۴۴۲۱ راکت را بر مناطق مختلف سرحدی کشور شلیک کرده  که در اثر آن، ۱۶ فرد ملکی کشته شده‌اند.

او افزود، «با آن‌که حامد کرزی دوبار در شورای امنیت ملی به نیروهای امنیتی دستور عمل متقابل را داد، ولی هنوز دست به عمل متقابل نزدیم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *