کمیسیون انتخابات: روند تفتیش آرا تا بعد از عید متوقف شد

اطلاعات روز: پس از افزایش اختلاف نظرها بین ناظران نامزدان در روند تفتیش آرا، یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرد، روند تفتیش آرا تا توافق نهایی نامزدان تا بعد از عید سعید فطر متوقف شده است. پیش از این نیز روند تفتیش آرا به دلیل اختلاف دو بار متوقف و دوباره از سر گرفته شده بود.

نورستانی دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، هر‌دو ستاد انتخاباتی باید روى لايحه‌ی ابطال آرا‌ به‌زودی موافقه کنند و به گفته‌ی او، يگانه دليل کندى روند تفتيش آرا، عدم توافق هر‌دو نامزد روى اين لايحه است. او افزود، فعلاً ١٣ ماده براى ابطال آرا وجود دارد و تا حال بين تیم‌های انتخاباتی در زمینه توافق نهایی نشده است.

نورستانى افزود که ستادهای انتخاباتی در رسانه‌ها از موافقت روى لايحه‌ی ابطال و معيارهاى تفتيش آرا سخن گفته‌اند، اما در واقع در عمل چنين توافقى صورت نگرفته است. او افزود، کمیسیون انتخابات برای این‌که نامزدان بر سر معیارهای ابطال ‌آرا به توافق نهایی برسند، تا پایان روزهای عید روند تفتیش آرا را متوقف کرده است.

نورستانی اظهار امیداوی کرد که بعد از عید ناظران بین‌المللی بیش‌تری کابل وارد شوند و نامزدان نیز به توافق نهایی برسند. به گفته‌ی او، روند تفتیش آرا بعد از عید با سرعت پیش خواهد رفت. با این حال، ستادهای انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله عبدالله در مورد توقف روند تفتیش آرا نظریات مختلف دارند.

فیض‌الله ذکی، سخن‌گوی تیم تحول و تداوم می‌گوید، ناظران تیم اصلاحات و هم‌گرایی باعث توقف روند تفتیش آرا شدند. به گفته‌ی او، تیم تحول و تداوم طرح ارائه شده‌ی یوناما در مورد ابطال آرا را پذیرفته است. ذکی گفت که یوناما مورد اعتماد تیم اصلاحات و هم‌گرایی نیز است و باید این تیم ‌طرح پیش‌نهادی یوناما را بپذیرد.

در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا، سخن‌گوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید، تیم تحول و تداوم باعث توقف روند تفتیش آرا شده است. او به بی‌بی‌سی گفته است، در قدم اول تیم تحول و تداوم ماده‌ی ۱۲ چک لیست تهیه شده توسط یوناما را نپذیرفته و علاوه بر آن، ماده‌ی ۱۶ این چک لیست را نیز قبول ندارد.

اوریا هم‌چنان انتقال تعدادی از کارمندان ولایتی کمیسیون انتخابات را به کابل و به‌کار گماشتن آنان در روند تفتیش آرا را از چالش‌های دیگر عنوان کرده و می‌گوید، تیم اصلاحات و هم‌گرایی در صدد محاکمه‌ی این افراد است و به‌کار‌گیری آنان در روند بررسی آرا، قابل قبول تیمش نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *