یک فراخوان جهانی علیه خشونت مبتنی بر جنسیت

نویسنده: جیمز بی کنینگهم، سفیر امریکا در افغانستان

به مناسبت روز بین‌المللی محو خشونت علیه زن، ما همه‌ساله به تاریخ ۲۵ نوامبر کمپاین ۱۶ روزه‌ی محو خشونت بر مبنای جنسیت را آغاز می‌کنیم و این کمپاین تا ۱۰ دسامبر که با روز جهانی حقوق بشر مصادف است، ادامه می‌یابد. این روز توسط ملل متحد نام‌گذاری شده و نیز کمپاین 16 روزه زمینه‌ساز یک برنامه‌ی جهانی برای عمل توسط دولت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص برای محو انواع خشونت بر مبنای جنسیت می‌باشد.

من به عنوان ‌پدر دو دختر، ‌از این تلاش جهانی برای ایجاد فرصت‌ها برای زنان و تقبیح هرنوع خشونت علیه آنان استقبال می‌کنم. یک ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید، «جامعه‌ مانند یک پرنده دو بال دارد؛ اگر یک بال آن بریده شود، ‌از حرکت باز می‌ماند». خشونت علیه زن، خشونت در برابر یک خانواده است‌ و خشونت علیه خانواده، خشونت در مقابل یک جامعه محسوب می‌گردد. خشونت علیه زن در هر جایی که رخ می‌دهد، در کشور من یا جای دیگری، به جوامع ما صدمه می‌رساند و مانع پیشرفت جامعه و زندگی مردم ما می‌گردد. به‌‌مناسبت این روز، ما امریکایی‌ها بر تعهد ایالات متحده‌ی امریکا برای پایان دادن به نقض حقوق بشری زنان و دختران در سراسر جهان، تأکید می‌کنیم.

خشونت بر مبنای جنسیت فراتر از تمام روابط قومی، نژادی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی است و هیچ مرزی را نمی‌شناسد. برای پایان دادن به این معضل جهانی، نیاز به اقدام و عمل در ساحات مختلف است. به همین دلیل، برای انجام درست آن، این کمپاین ۱۶ روزه به‌راه انداخته می‌شود.

هدف کمپاین این است که دادخواهی و همکاری میان جامعه‌ی بین‌المللی، حکومت‌ها، نهادهای بین‌المللی، سکتور خصوصی و فعالان محلی افزایش یابد. این امر هم‌چنان هدفPROMOTE  یا بزرگ‌ترین برنامه‌ی توانمندسازی اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا در افغانستان است که در این اواخر افتتاح شد. ما هم‌چنان باید به مردان، پسران و متنفذان آموزش دهیم که به حمایت از حقوق مادران، خانم‌ها، خواهران و دختران‌شان صحبت نمایند. باید چارچوب‌های حقوقی و عدلی متناسب ایجاد و تطبیق شوند. در افغانستان قانون منع خشونت علیه زنان یک سند حقوقی لازم و وسیله‌ای برای مبارزه با خشونت بر مبنای جنسیت است و ما خواهان تطبیق این قانون و پایان دادن به مصئونیت هستیم.

در طول سال‌ها امریکایی‌ها با حکومت افغانستان، قوه‌ی قضایی و جامعه‌ی مدنی کار نموده‌اند تا حقوق زنان در افغانستان انکشاف یابد و دسترسی زنان به تعلیم، خدمات صحی، فرصت‌های اقتصادی و کار در عرصه‌ی سیاسی افزایش یابد. در یک دهه‌ی گذشته گام‌های بزرگی در این راستا برداشته شده‌اند. تعداد قابله‌ها از ۴۶۷ در زمان ‌حاکمیت طالبان، به حدود ۴۰۰۰ تا امروز افزایش یافته است. بیش‌تر از نصف این تعداد را کسانی تشکیل می‌دهند که از برنامه‌های تمویل شده از سوی دولت امریکا فارغ گردیده‌اند. ما در تدویر برنامه‌های آموزشی برای ۲۲۰۰۰ معلم زن نقش داشته‌ایم و به ۷۰۰۰ محصل دختر بورسیه‌های تحصیلی فراهم نموده‌ایم تا بتوانند در دارالمعلمین‌ها به تحصیل بپردازند. ما در تلاش‌های توانمندسازی زنان برای این‌که فرصت کار را به‌حیث قاضی، دادستان و وکیل مدافع ‌داشته باشند، سهیم بوده‌ایم و این رقم از مجموع ۱۸۴ تن در سال ۲۰۰۸، به بیش‌تر از ۶۰۰ تن تا امروز افزایش یافته است. ایالات متحده‌ی امریکا به حفظ این دست‌آوردها و حمایت از برنامه‌هایی که با خشونت بر مبنای جنسیت در افغانستان مبارزه می‌کنند، متعهد است.

مصئون بودن زنان و دختران از خشونت و برخورداری آنان از فرصت‌های برابر، باعث رشد خانواده، اجتماع و کشورشان می‌شود. در حالی که خشونت بر مبنای جنسیت یک مشکل جهانی است، اقدام‌ها در سطح ملی توسط هر کشور، می‌توانند آن را محو کنند. واکنش در مقابل خشونت یک عمل پسندیده و شایان تمجید است. همه‌ی ما مسئو‌لیت داریم که خشونت و عاملان این عمل را محکوم کنیم. بیایید از فرصت استفاده نماییم و هر روز به خانواده‌‌ها و دوستان‌مان آموزش دهیم که خشونت علیه زن، خشونت علیه خانواده است‌ و خشونت علیه خانواده، خشونت علیه جامعه است.

سهم گرفتن هریک ما در این مبارزه، ضروری است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *