هر گونه حمله بر رسانه‌ها، جنایت جنگی شمرده می‌شود

رسانه‌ها: هر گونه حمله بر رسانه‌ها، جنایت جنگی شمرده می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان رسانه‌ها و نهادهای حمایت کننده‌ رسانه‌ها در افغانستان، تهدید طالبان در برابر تلویزیون‌های یک و طلوع نیوز را محکوم کرده و تأکید می‌کنند که هر گونه حمله بر رسانه‌ها و خبرنگاران، جنایت جنگی شمرده خواهد شد.

این نهادها باور دارند که این تهدید تنها متوجه این دو تلویزیون نه، بلکه همه رسانه‌های افغانستان را تهدید می‌کند.

در واکنش به تهدید طالبان، مسئولان نهادهای حمایت کننده‌ی رسانه‌ها امروز ،سه شنبه، با برگزاری نشست خبری این اقدام را محکوم کردند.

در اعلامیه‌ی مشترک که از سوی این نهادها به نشر رسیده، آمده است که: «رسانه‎ها، فعالان رسانه‌یی، و نهادهای حامی و صنفی خبرنگاران و رسانه‎های افغانستان، این هشدار را محدود به دو رسانه ندانسته؛ بلکه تهدید به خانواده‌ رسانه‎های افغانستان و آزادی بیان که بزرگ‌ترین دست‌آورد یک و نیم دهه‌‌ی اخیر است، می‌دانند.»

در همین حال ارگ ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیه‌ی این عمل طالبان را محکوم کرده است. در این اعلامیه آمده است که رسانه‌ها و دست‌اندرکاران آن‌ها در شکوفایی نظام دموکراتیک، آگاهی‌دهی به شهروندان و تقویت منافع ملی و مردمی نقش مهمی دارند و زمینه سازی برای تداوم این مأموریت مهم و مقدس مسئولیت دولت است.

ارگ ریاست جمهوری در حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها نوشته که: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان اطمینان می‌دهد که با در نظرداشت استقلال عام و تام رسانه‌ها، از هیچ تلاشی برای حفاظت و مصئونیت هر خبرنگار، به حیث شهروندان این کشور، و نهاد‌های رسانه‌یی دریغ نخواهد کرد.»

این در حالی‌ست که طالبان به روز دو شنبه با نشر اعلامیه‌ای در وب‌سایت خود، شبکه‌ی تلویزیونی طلوع نیوز و یک را تهدید به حمله نظامی کرده و گفته بود: «پس از این هیچ کارمند، گوینده، دفتر، تیم خبری و گزارش‌گر این تلویزیون‌ها مصئونیت ندارند.»

در واکنش به این تهدید طالبان، نهادهای حمایت کننده رسانه‌ها هرگونه حمله بر رسانه‌ها را جنایت جنگی می‌دانند.

این نهاده‌ها هم‌چنان گفته‌اند که مردم انتظار دارند تا رسانه‌های افغانستان در برابر خشونت و تهدید سر فرود نیاورده و مسؤلیت‌های خویش را در اطلاع‌رسانی با تعهد و براساس معیارهای پذیرفته شده، ادا نمایند.

به گفته‌ی این نهادها، رسانه‎ها مربوط به اطراف جنگی نبوده و نهاد‌های ملکی هستند. در صورتی که طالبان یا گروه‎های دیگر هر گونه اعتراضی از عملکرد رسانه‎ها دارند، طریقه‎های متعارف برای ابراز این اعتراضات وجود دارد؛ اما هر گونه حمله بر رسانه‌ها و خبرنگاران، جنایت جنگی شمرده می‎شود.

نهادهای حمایت کننده رسانه‌ها اعلام کرده، در صورت ادامه‌ی این گونه تهدیدها و آسیب رسیدن به رسانه‎ها و خبرنگاران از سوی طالبان و هر گروه دیگری، ناگزیر در گام نخست به تحریم اخبار آنان پرداخته و در قدم‎های بعدی، تصامیم دیگری اتخاذ خواهیم کرد.

این نهادها هم‌چنان از دولت، نهاد‌های ملی و بین‎المللی مرتبط خواسته تا به حمایت گسترده از رسانه‌های افغانستان و کارمندان آن‌ها پرداخته و حفظ و امنیت و مصئونیت آنان را در اولویت خویش قرار دهند.