عفو بین‌الملل: نیروهای کُرد سوریه مرتکب جرایم جنگی شده است

اطلاعات روز: عفو بین‌الملل برخی نیروهای وابسته به تشکیلات کردهای سوریه را به آزار اقلیت‌های ساکن مناطق کردنشین متهم کرده است.

این سازمان در گزارشی منتشر شده در وب‌سایت خود گفته است، مدارکی به دست آورده که نشان می‌دهد برخی ساکنان مناطق تحت تسلط نیروهای امنیتی «مدیریت خودگردان کُرد» مورد آزار قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل، این اقدامات در حد جرایم جنگی عنوان کرده است.

به نقل از بی بی سی، این سازمان افزوده که کوچ اجباری، تخریب خانه‌ها، تصرف و انهدام اموال اعراب یا ترکمن‌های ساکن این مناطق از جمله اقداماتی است که نیروهای کُرد مرتکب آن شده‌اند.

در برخی موارد، تمامی اهالی یک روستا به اتهام حمایت از داعش تمام روستای شان تخریب شده است.

این گزارش می‌افزاید که سه منطقه عمدتاً کرد نشین واقع در شمال سوریه، که روژاوا خوانده می‌شوند، زیر تسلط نیروهای مدیریت خودگردان قرار دارند.

از جنوری سال ٢٠١٤، حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان رهبری این تشکیلات را در دست داشته است. نیروهای موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» به این حزب وابسته‌اند.

با آغاز جنگ داخلی سوریه، این گروه اعلام کرد از حکومت یا مخالفان مسلح آن حمایت نمی‌کند بلکه هدف آن، «کسب آزادی» برای کُردهای سوریه است. با این‌همه، با ورود نیروهای داعش و هم‌چنین جبهه نصرت به منطقه، درگیری‌هایی بین دو طرف روی داده است. این نیروها از حمایت آمریکا برخوردارند.

این سازمان از مدیریت خودگردان کُرد خواسته است تا هرگونه اقدامی در زمینه آزار یا کوچ اجباری ساکنان منطقه تحت تسلط خود را فوراً متوقف کند و کسانی را که پیشتر بی‌جا شده‌اند، به محل سکونت آنان بازگرداند و به آنان خسارت بدهد. هم‌چنین کسانی را که مرتکب آزار و اذیت ساکنان منطقه شده‌اند به نحو شایسته مجازات کند.