مطبعه ریاست امتحانات کانکور با امکانات بهتر تجهیز شد

اطلاعات روز: اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده‌ی امریکا با نشر اعلامیه‌ای از کمک به ارزش 275000 دالر امریکایی تجهیزات به وزارت تحصیلات عالی جهت حمایت از آوردن اصلاحات در امتحان کانکور در دانشگاه‌های دولتی خبر داده است.

در این اعلامیه آمده که: «این اداره پرينترهای دیجیتل چند منظوره، اسکنرهای مختلف‎النوع با قابلیت خوانش فورمه‌های امتحان و هم‌چنان اسکنرهای با قابلیت بالای اسکن اوراق به وزارت تحصیلات کمک نموده و کارمندان این وزارت را در بکارگیری این تجهیزات آموزش می‌دهد.»

هم‌چنان وزارت تحصیلات عالی در خبرنامه‌ای گفته که با این تجهیزات، مطبعه جدید ریاست امتحانات کانکور، به روز سه شنبه، 21 میزان افتتاح شد.

به گفته‌ی فریده موهمند، وزیر تحصیلات عالی، با افتتاح این مطبعه و استفاده از ماشین‌آلات مدرن در تطبیق  شفافیت، مصئونیت و تأمین عدالت  در پروسه کانکور تغییرات مثبت رونما خواهد شد.

اداره‌ی انکشاف بین‌المللی نیز گفته است که تجهیزات مذکور وزارت تحصیلات عالی را قادر می‌سازد تا مؤثریت چاپ و روند نمره‌دهی امتحانات کانکور را بهبود بخشد.

پی مایکل مکینلی، سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در کابل، به نمایندگی از اداره‌ی انکشاف بین‌المللی ایالات متحده‌ی امریکا در محفلی که به این مناسبت برگزار شده بود گفت، این اداره به‌خاطر تسربع پروسه‌ی کانکور این تجهیزات را کمک کرده تا فساد در کانکور کاهش یابد.

به نقل از این اعلامیه، در گذشته، روند امتحان کانکور از اثر ادعاهای مبنی بر وجود فساد، نقل و واسطه بازی آسیب دیده بود. وزارت تحصیلات عالی در اوایل سال جاری یک برنامه‌ی اصلاحات را به‌منظور بهبود شفافیت در روند امتحانات کانکور راه اندازی نمود.

ریاست امتحانات وزارت تحصیلات عالی با این دستگاه چاپ پرسرعت می‌تواند کلید جوابات مخصوص به هر یک از شاملین امتحان و صدها نسخه از ورق سوالات را چاپ کند.

گفته شده که تجهیزات جدید می‌تواند باعث کاهش تقلب در روند امتحان کانکور شود.