توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد برنامه‌ی مشترک برای پناه‌جویان

توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد برنامه‌ی مشترک برای پناه‌جویان

اطلاعات روز: اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد برنامه‌ی مشترک برای جلوگیری از سرازیر شدن پناه‌جویانی که به اروپا می‌رسند، توافق کرده‌ است.
به نقل از دویچه ویله، اتحادیه اروپا توافق نموده تا در بدل همکاری ترکیه در بحران پناه‎جویان، فصل جدیدی در متوقف شدن طولانی گفت‌وگوها با این کشور برای دست‌رسی به اتحادیه اروپا را باز کند.
اعضای اتحادیه هم‌چنان میلیارد‎ها دالر کمک مالی برای ترکیه را در نظر دارند.
جان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا ، امروز جمعه، 24 میزان، بعد از مذاکرات سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که دو جانب اکنون در توافق روی «محتوای دقیق برنامه عمل مشترک» برای جلوگیری از سرازیر شدن پناه‌جویانی قرار دارند که که به اروپا می‌رسند.
به گفته‎ی یونکر، اتحادیه اروپا و ترکیه هم‌چنان توافق نموده‌اند که گفت وگوها در مورد تسهیل محدودیت‌های ویزه برای شهروندان ترکیه را تسریع کنند.
دونالد توسک، رییس شورای اتحادیه اروپا در صحبت با رسانه‌ها گفته است که این موافقت «تنها در صورتی می‌تواند مفهوم داشته باشد که جلو سرازیر شدن پناه‌جویان را بگیرد.»
این برنامه زیادتر با تدارک کمک بیشتر به ترکیه جهت مدیریت و پرداختن به حدود 2 میلیون پناه‎جو در خاک این کشور سر و کار دارد.
ترکیه هم‌چنان نقطه آغاز عمده برای صدها هزار پناه‌جویی است که از مدیترانه می‌گذرند و به اروپا می‏روند.
قبلاً ترکیه تقاضای 3 میلیارد یورو کمک مالی نموده بود، در حالی‌که اتحادیه اروپا صرف یک میلیارد یورو پیشکش نمود.
انگلا میرکل، نخست وزیر آلمان ضمن تبصره روی این تقاضا بعد از نشست سران در بروکسل گفته که ترکیه قبلاً 7 میلیارد یورو برای پناه‎جویان هزینه کرده است و این برای اتحادیه اروپا قابل درک است که معادل آن را تهیه کند.
در سال جاری صدها هزار پناه‌جو از ساسر جهان وارد کشورهای اروپایی شدند. بیشترین پناه‌جو را کشورهای سوریه، عراق و افغانستان دارند که در سال جاری راهی اروپا شدند.