فیروزالدین فیروز، وزیرصحت عامه اعلام کرد که در مدت شش ماه گذشته به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دالر دارو از خارج کشور وارد شده است.

افغانستان در شش ماه گذشته به ارزش ۴۰۰ میلیون دالر دارو وارد کرده است

اطلاعات روز: فیروزالدین فیروز، وزیرصحت عامه اعلام کرد که در مدت شش ماه گذشته به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دالر دارو از خارج کشور وارد شده است.
آقای فیروز روز شنبه، 25 میزان، این موضوع را ضمن گزارش دست‌آورد یک ساله وزارت صحت عامه در نشست خبری در کابل بیان کرده است.
به گفته‌ی فیروز، از این مقدار دارو، حدود ۴۵ درصد از پاکستان، ۲۵ درصد از هند، ۱۵ درصد از ایران وارد شده است.
او هم‌چنان گفته که برای تضمین کیفیت داروهای وارداتی از هزار شرکت ثبت شده در وزارت صحت عامه که بررسی شدند، تنها۲۰۰ شرکت داروهای با کیفیت لازم را وارد می‌کردند.
به نقل از بی‌بی‌سی، آقای فیروز با انتقاد از این‌که چندین مرجع بر واردات دارو در کشور نظارت دارند، افزود که این وزارت یک طرح جدید برای نظارت بر واردات دارو را ارائه کرده و مراکز کنترل کیفیت را نیز در شهرهای بزرگ، شهرهای مرزی و شهر کابل ایجاد کرده‌است.
او هم‌چنان پایین بودن کیفیت خدمات صحی، عدم استاندارد بودن زیرساخت‌های مراکز صحی و محدودیت در این زمینه را از چالش‌هایی دانست که از وزیران گذشته برایش به ارث مانده‌ است.
آقای فیروز گفته که بخش خصوصی صحی رشد روشمند در کشور نداشته است و وزارت صحت عامه تلاش کرده که این بخش نیز استاندارد شود و برای این کار راه طولانی در پیش است.
در گذشته مقام‎های کشور اعلام کرده بودند که ۹۸ درصد نیازمندی بازار تجهیزات صحی و داروهای کشور از راه واردات تأمین می‌شود. به گفته‌ی آنان، 65 درصد این کالاها از پاکستان و بقیه از کشورهای منطقه وارد می‌شوند.
درهمین حال، تمام نیازمندی‌های بازار دارویی کشور از راه قانونی و ثبت شده تأمین نمی‌شود بلکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد داروهای وارداتی به شکل قاچاق به خصوص از پاکستان و ایران، وارد می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *