نیروهای خارجی باعث محو تروریسم نشده است

کرزی: نیروهای خارجی باعث محو تروریسم نشده است

اطلاعات روز: حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور، می‌گوید که مردم افغانستان چهارده سال قبل حضور نیروهای خارجی را به امید محو تروریسم و برگشت صلح کامل به کشورشان پذیرفتند؛ اما در حال حاضر حضور نیروهای خارجی تحت نام جنگ علیه تروریسم، نه تنها تروریسم را ریشه کن نساخته بلکه تروریسم در این مدت قوت بیشتری نیز یافته است.
آقای کرزی با نشر اعلامیه‌ی در صفحه فیس‌بوک خود هم‌چنان گفته که متأسفانه امضای قرارداد دوجانبه‌ی امنیتی و دفاعی با امریکا برخلاف انتظار مردم افغانستان نه تنها باعث کاهش ناامنی نگردید بلکه دامنه‌ی جنگ را نیز وسیع‎تر ساخت.
کرزی گفته است، رییس جمهور امریکا حین اعلام تداوم حضور نظامی کشورش در افغانستان اصطلاح «غیرمتداول فصل‌های جنگ» را به زبان آورده است و این بدین معناست که مردم افغانستان باید به‌صورت دوامدار درگیر جنگ بوده و منتظر فصل‌های آینده‌ی جنگ نیز باشند.
او افزوده که در حال حاضر به صورت واضح جنگ‎افروزی طالبان در دهات و شهرهای ما زمینه‌ساز حضور نیروهای خارجی در کشور می‌شود.
رییس جمهور پیشین گفته که مردم افغانستان زمانی از حضور سربازان خارجی در کشور خود رضایت خواهند داشت که حضور این سربازان برای‌شان صلح و امنیت را در پی داشته باشد. هم‎چنان به حاکمیت و وحدت ملی شان صدمه نرسانند و منافعی که امریکا از حضور خود در افغانستان در نظر دارد، باعث پایمال شدن منافع ملی افغان‌ها نگردد.
به گفته‌ی کرزی افغان‌ها حضور نظامی امریکا را در صورتی می‌پذیرند که مواردی چون محو تروریسم، خاتمه‌ی جنگ، برقراری صلح، تقویت وحدت ملی و احترام به حاکمیت ملی شان رعایت شود. در غیر آن حضور نظامی امریکا در افغانستان معنای دیگری خواهد داشت.
روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته باراک اوباما، رییس جمهور امریکا اعلام کرد که پس از سال 2016 نیروهای امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند؛ اما تغییری در ماهیت مأموریت آن‌ها نخواهد آمد.
نیروهای خارجی پس از سال 2014 زیر نام «حمایت قاطع» در کشور حضور دارند و نقش آن‌ها بیشتر مشاوره‌دهی به نیروهای امنیتی کشور می‌باشند.