مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی افغانستان افتتاح شد

مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی افغانستان افتتاح شد

اطلاعات روز: مسئولان در «مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی افغانستان» می‌گویند که جایگاه نهادهای که به پایان جنگ و منازعه در کشور کمک کند، کم رنگ و اندک است.

آنان می‎گویند که برای گذار دایمی از خشونت و منازعه نیاز است تا ریشه‌ها، محرک‌ها و ماهیت منازعه شناخته شود. تشخیص و فهم منازعه و لایه‌های پیچیده‌ای آن اولین و جدی‌ترین نیاز برای پایان بخشیدن به منازعه و رسیدن به صلح است. به گفته‌ی مسئولان این مؤسسه، بعد از فهم و شناخت منازعه است که می‌توان متناسب با آن راه‌حل مؤثر  و معقول برای رسیدن به صلح یافت.

«مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی افغانستان» که به تازگی آغاز به فعالیت کرده است، امروز با برگزاری سیمیناری زیر نام «ضرورت و اهمیت تحقیق در گذار از منازعه به صلح»  با حضور شماری از نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، فعالان جامعه‌ی مدنی و مقام‌های دولتی افتتاح شد.
سخنرانان این برنامه، داوود ناجی، مؤسس و رییس این مؤسسه، جواد سلطانی؛ استاد دانشگاه، سلیمان لایق و حمیرا ثاقب، فعال جامعه مدنی بودند که هرکدام روی ضرورت و اهمیت تحقیق در گذار از منازعه به صلح، صحبت کردند.

داوود ناجی، شناخت ریشه‌ها، محرک‌ها و ماهیت منازه را از مهم‌ترین موضوعات برای گذار از منازعه به صلح عنوان کرد و افزود  تجربه در کشورهای درگیر در منازعه، نشان داده است که هیچ منازعه‌ای را نمی‌توان صرف با توسل به خشونت پایان داد.
او افزود در این جوامع در کنار نیروهای درگیر در منازعه، نیروهای بودند که تلاش کردند تا جنگ، خشونت و منازعه به عنوان یک معضل جدی یا بیماری زندگی جمعی تلقی شده و روی ریشه‌ها، زمینه‌ها و عوامل آن به گونه‌ی علمی مطالعه و پژوهش صورت گیرد.
ناجی گفت: «در افغانستان اما در حالی که گروه‌های درگیر جنگ، پیشرفته‌ترین سلاح‌های تولید شده در جهان و تازه‌ترین اشکال درگیری و نبرد را در این میدان همیشه آماده برای منازعه، آزمودند؛ صلح خواهان و نهادهایی که به پایان جنگ و منازعه اندیشیده‌اند، کم‌تر موفق شده‌اند تا راهکارهای پایان دادن به منازعه را بیابند.»

به گفته‌ی ناجی، واقعیت‎های بیرونی و پیچیده جنگ و خشونت، جدا از آن چیزی است که در ذهن و نگاه برنامه‌سازها و کارگزاران صلح در افغانستان می‌گذرد. ازین نظر، تکیه بر مطالعه و یافته‌های موثق و معتبر تحقیقی می‌تواند، گشایشی در بن بستِ «برنامه گذار از منازعه دوامدار» در افغانستان بوجود آورد.

ناجی افزود که با توجه و تأکید بر چنین رویکردی «مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی افغانستان»، در جمع اهداف و پژوهش‌های خویش، برای مطالعات صلح و امنیت و شیوه‌های مؤثر برای گذار از منازعه، اولویت مهمی قایل است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *