general dostum

جنرال دوستم بار دیگر به شمال رفت

اطلاعات روز: حوالی صبح امروز جنرال دوستم، معاون اول رییس جمهور برای دومین بار به ولایت‌های شمالی رفت تا وضعیت این ولایت‌های که در سال جاری به شدت ناآرام شده‌اند، را از نزدیک بررسی کند.

بیشر احمد ته ینج، نماینده مردم فاریاب در مجلس نمایندگان و از نزدیکان جنرال دوستم، روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت که جنرال دوستم پیش از این‌که به شمال برود، چندین بار با مقام‌های بلند پایه‌ی ارگان‌های امنیتی نشست‌هایی را داشتند که در نشست اخیر دو شنبه شب در وزارت دفاع تصمیم بر این شد که دوستم به ولایت‌های شمال بروند.

ته ینج در مورد هدف رفتن دوستم به ولایت‌های شمالی به ویژه به ولایت فاریاب، گفت که دوستم بعد از این سفر گزارشی از وضعیت فاریاب و ولایت‌های شمالی را به رییس جمهور ارائه خواهد کرد و بعد تصمیم جدیدتر گرفته می‌شود.
در همین حال او در بخشی از صحبت‌هایش گفت که دوستم برای پاک‌سازی ولایت‌های شمالی از وجود طالبان به این سفر رفته و این بار «ختم آوارگی‌ها، جلوگیری از سقوط ولسوالی‌ها و ختم ناآرامی‌ها» در شمال خواهد بود.
سفر دوم جنرال دوستم به ولایت‌های شمالی در حالی‌ست که وی نزدیک به دو ماه پیش نیز به ولایت‌های فاریاب و سرپل رفته بود، او بیش از یک ماه نیروهای امنتی را در جنگ با طالبان رهبری کرد.
در این مدت چندین منطقه در سرپل و فاریاب از وجود طالبان پاک‌سازی شد؛ اما بعد از بازگشت دوستم، دوباره این مناطق ناآرام شدند و یک شنبه شب هفته‌ی جاری ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب نیز به دست طالبان سقوط کرد که تاکنون مرکز این ولسوالی به دست طالبان می‎باشد.

ته ینج می‌گوید که در سفر اولی دوستم یک مشکل بود که پس از بازگشت او از این ولایت‌ها، نیروهای امنیتی تدابیر پیش‌گیرانه را در برابر حمله احتمالی طالبان نگرفتند و این امر باعث سقوط دوباره برخی از ولسوالی‎ها و مناطق شد.
با این حال معلوم نیست که دوستم در همین سفر عملیات پاک‌سازی ولایت‌های شمالی از وجود طالبان را آغاز می‌کند یا در این سفر تنها گزارشی از وضعیت امنیتی این ولایت‌ها برای رییس جمهور می‌آورد.
دوستم پس از ختم سفر اول خود اعلام کرد که اگر رییس جمهور و شورای امنیت ملی به او اجازه دهند در جنگ قندوز و بدخشان نیروهای امنیتی را رهبری خواهد کرد.

در مدت بین این دو سفر دوستم، ولایت قندوز و دو ولسوالی ولایت بدخشان سقوط کرد، اما تاکنون دوستم در عملیات بر ضد شورشیان در این ولایت‌ها شرکت نکرده، تا این‌که امروز در هم‌آهنگی ارگان‌های امنیتی به شمال رفت.
ته ینج در رابطه به حضور و قدرت طالبان در قندوز گفت که جنرال دوستم به معلومات دست یافته که طالبان در قندوز به یک قدرت بزرگ مبدل شده است؛ با این وضع احتمال خطر و حمله طالبان بر ولایت‌های تخار و بلخ نیز می‌رود.
ته ینج افزود که دوستم روز گذشته بعد از بلخ به شبرغان مرکز ولایت جوزجان رفت و در این ولایت یک نشست امنیتی با مقام‌های محلی و امنیتی برگزار کرد.
به گفته‌ی ته ینج، در این نشست تصمیم گرفته شده که به زودترین فرصت عملیات در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب راه‌اندازی شده و بعد ولسوالی قیصار از احتمال سقوط نجات داده شود.
ته ینج در رابطه به وضعیت غورماچ گفت که طالبان در مرکز ولسوالی و نقاط دیگر حضور دارند، سه پاسگاه تا دیروز دوشنبه مقاومت کرده بودند که این پاسگاه‌ها نیز به دست طالبان سقوط کرد.
به گفته‌ی او، در درگیری‌های غورماچ 20 سرباز کشته شدند و 19 سرباز به شمول فرمانده پولیس این ولسوالی ناپدید استند که از سرنوشت آن‌ها معلومات در دست نیست.
او افزود که نیروهای دولتی که از طرف شهر میمنه و ولسوالی قیصار به غورماچ اعزام شده بودند، در مسیر راه در منطقه‌ی چهار شنبه ازبیکیه در کمین طالبان گیر مانده و جنگ به شدت جریان دارد.