if insecurity continues the system will collapse

مجلس سنا: اگر جلو ناامنی‌ها گرفته نشود، نظام با فروپاشى مواجه خواهد شد

اطلاعات روز: پس از افزایش بی‌پیشنه ناامنی‌ها در نقاط مختلف کشور و به‌خصوص ولایت‌های شمالی در سال جاری، نگرانی‌ها مبنی بر این که طالبان بیشتر نقاط کشور را تصرف و حتا حکومت را با خطر سقوط مواجه کنند، افزایش یافته است.

شمارى از اعضاى مجلس سنا، امروز در نشست عمومی مجلس با ابراز نگرانى از وخیم شدن اوضاع امنيتى گفتند که اگر جلو ناامنى‌ها گرفته نشود، نظام با فروپاشى مواجه خواهد شد.

این سناتوران می‌گویند که ناامنی‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ اما حکومت برای جلوگیری از افزایش ناامنی‌ها اقدام لازم را نمی‌کند.
گل محمد رسولى، سناتور ولایت فاریاب با اظهار این مطلب، گفت: «در مورد تأمين امنيت، تا به‌حال هيچ اقدامى صورت نگرفته است. يك تصميم بايد گرفته شود، شوراى امنيت ملى و رياست جمهورى بايد پاسخ بدهند كه چرا هر روز نيروهاى امنيتى كشته می‌شوند؟ اين جنگ تا كى ادامه مى‌يابد؟ ولايت‌هاى زيادى زير تهديد است.»

آقای رسولی تأكيد كرد كه در باره‌ی تأمين امنيت، بايد جدى كار شود؛ تنها فارياب نه، بل بسياری از ولايت‌هاى ديگر نيز زير تهديد‌ اند.
محمد علم ايزديار، معاون اول مجلس سنا با انتقاد از حکومت گفت که حكومت «بديل ندارد»، كسى نيست كه به‌جاى عبدالله و اشرف غنى گماشته شوند.
به نقل از خبرگزاری پژواک، آقای ايزديار گفته که: «سه بار درخواست ديدار با دو رهبر حكومت وحدت ملى را كرديم. ما مسئولان رياست اجرایی را خواستيم؛ اما آنان به در خواست ما جواب نداده اند.»
ایزدیار نیز گفت که اگر حکومت برخوردهاى سليقه‌يى و بى‌توجهى را ادامه دهند، نظام از درون مى‌پاشد. بايد هرچه زودتر در مورد اوضاع امنيتى، با اعضاى مجلس سنا ديدار نمايد.
زلمى زابلى، سناتور ولایت زابل نیز با انتقاد شدید از حکومت گفت: «بياييد [از] حكومت نااهل كه دو داكتر در رأس آن است، بپرسيم كه جنگ تا چه وقت ادامه مى‌يابد و ملت ديگر چه‌قدر حوصله كند؟ تا چه وقت منتظر عملكرد امريكا باشيم.»

در همین حال شماری از سناتوران گفتند که يك حلقه در ارگ حضور دارند كه براى منافع شخصى و بيرونى كار می‌كنند؛ در پهلوى رييس جمهور هستند و سياست ناكام ضعيف و غلط  دارند و تفرقه مى‌اندازند.
نگرانی از وضعیت امنیتی و انتقاد از حکومت در حالی‌ست که در یک ماه گذشته یک ولایت و چندین ولسوالی در شمال کشور میان طالبان و نیروهای امنیتی دست به دست شدند.
به تازگی ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب نیز به دست طالبان سقوط کرد که گفته می‌شود در درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان ده‌ها سرباز کشته و شماری را هم طالبان اسیر گرفته‌اند.