تا عاشورای امسال، روزهای زیادی باقی نمانده است. در این روز، به مناسبت دهم ماه محرم سال 61 ه.ق که در آن امام حسین (نواسه‌ی پیامبر اسلام و امام سوم شیعیان) به همراه 72 تن از همراهانش توسط حکومت یزید در کربلا به شهادت رسید، همه ساله از سوی مسلمانان و عمدتا شیعیان سوگواری می‌شود.

مدیر مبارزه با جرایم جنایی حوزه سیزدهم: روزهای محرم بدون مشکل امنیتی سپری خواهد شد

محمد کبیر مبارز

تا عاشورای امسال، روزهای زیادی باقی نمانده است. در این روز، به مناسبت دهم ماه محرم سال 61 ه.ق که در آن امام حسین (نواسه‌ی پیامبر اسلام و امام سوم شیعیان) به همراه 72 تن از همراهانش توسط حکومت یزید در کربلا به شهادت رسید، همه ساله از سوی مسلمانان و عمدتا شیعیان سوگواری می‌شود.

در سال‌های اخیر اما، تجلیل از این روز در افغانستان، با هراس از حملات تروریستی تنیده شده است. امسال و این روزها، شایعاتی میان مردم پخش شده است که گویا در کاکر، منطقه‌یی در حومه‌ی غربی دشت برچی، برخی گروه‌های بیگانه جابه‌جا شده‌اند؛ گروه‌هایی که براساس شایعه، احتمالا قصد دارند در روز عاشورا، با توجه به گردهم‌آیی‌های کلان مردمی، حملات تروریستی انجام دهند.

حسین‌یار، مدیر مبارزه با جرایم جنایی حوزه سیزدهم امنیتی پولیس کابل نیز این شایعات را تأیید می‌کند؛ اما می‌گوید، با وجود کارهای زیادی که از سوی ارگان‌های کشفی مانند امنیت ملی و مدیریت جنایی صورت گرفته است، آنان از صحت این شایعه اطلاعات مؤثقی تا اکنون بدست نیاورده‌اند. او می‌افزاید که به ارتباط این شایعه، دو مورد تلاشی (تصفیه)، از سوی حوزه سیزدهم با همکاری قومندانی امنیه کابل در نقاط مشکوک انجام شد اما در مورد واقعیت آن، تا هنوز چیزی یافت نشده است.

گفته می‌شود خانواده‌هایی که در نزدیکی کاکر سکونت دارند، به‌خاطر ترس از این شایعه، قصد دارند خانه‌های شان را ترک کنند و به نقاط دیگر شهر پناه ببرند.

این شایعه زمانی میان مردم پخش شد که گفته می‌شد از برخی نانوایی‌های حومه‌ی غربی دشت برچی، افراد ناشناس به مقدار زیادی نان خشک برده‌اند. نانوایی‌ها اما، برخی بی‌خبر اند و برخی دیگر که این شایعه را شنیده‌اند، هیچ یک به این‌که افراد مشکوکی از آن‌جا به تعداد زیادی نان خشک برده‌اند، صحه نمی‌گذارند. نانوایی‌ها هر کدام، این مسئله را فقط شنیده‌اند. در روزهای آغازین این شایعه، تنها دو نانوایی در منطقه قلعه قاضی گفتند به تعداد دو صد نان در یک چاشت از آنان برده شده است؛ اما آنان افزود، این نان‌ها به‌خاطر «شرینی خوری» برده شده است، و کسانی آن‌را برده که با یکی از این نانوایی‌ها رابطه خویشاوندی دارد و از ساکنان «قلعه قاضی» است. در نانوایی‌های دیگر، حتا چنین موردی اتفاق نیفتاده است.

به نظر می‌رسد که مردم-امسال، بیش از سال‌های قبل به ناامنی در روز عاشورا فکر می‌کنند و از این مسئله، دل‌نگرانی دارند. آنان خود، با نیروهای امنیتی در تأمین امنیت همکاری می‌کنند و شبانه، برخی کوچه‌های منتهی به مسجدهای شهر را پاسبانی می‌نمایند. آقای حسین‌یار می‌گوید، بزرگان و نمایندگانی از مسجدها، سردسته‌ها و فراشان، طی جلسات متعدد، در مورد تدابیر امنیتی مسجد‌های حوزه سیزدهم با این حوزه صحبت کرده است. او می‌افزاید، آنان کارت‌های ویژه برای خودشان درست کرده‌اند؛ کارت‌هایی که حوزه سیزدهم آن‌را ثبت کرده و که از سوی آمریت این حوزه، مهر و امضا شده است. همکاران مردمی حوزه سیزدهم امنیتی پولیس، با داشتن این کارت‌ها از دیگران تفکیک می‌شوند.

مأموران امنیت ملی و سربازان پولیس، در مسجدها حضور دارند. مدیر جنایی حوزه سیزدهم می‌گوید، در مسجدها، تکیه خانه‌ها و دسته‌های سینه زنی تدابیر شدید امنیتی روی دست گرفته شده است. به گفته‌ی آقای حسین‌یار، پرسونل‌های کمکی از مراکز تعلیمی و تربیوی، قومندانی امنیه کابل، ریاست تحقیقات جنایی و پرسونل حوزه سیزده، به حوزه سیزدهم فرستاده شده است، که طبق پلان مشخص امنیتی در نقاط مختلف شهر توظیف شده‌اند. او می‌افزاید، از تعداد مؤظفین امنیت ملی چیزی نمی‌داند؛ اما از سوی حوزه سیزدهم، علاوه بر گزمه‌های سیار، در هر مسجد به تعداد یک کارمند جنایی و یک تا دو تن پولیس امنی مؤظف شده است.

قومندانی امنیه کابل برای تأمین امنیت مناطق حوزه سیزدهم و به‌ویژه مسجدها و خیابان‌ها در روز عاشورا، با این حوزه همکاری می‌کند. آقای حسین‌یار می‌گوید، «ما قبلا پیشنهادهای خود را برای قومندانی امنیه کابل فرستادیم و این قومندانی به صورت کامل با ما همکاری دارد. به یاری خدا، مشکل امنیتی نخواهیم داشت.» او می‌افزاید، با استفاده از پلان‌های از قبل طرح شده و برخی پلان‌های جدید، تدابیر شدیدی را به رهبری قومندانی امنیه کابل، برای تأمین امنیت مسجدهای حوزه سیزده، روی دست دارند.

با این‌حال، نمی‌توان روزهای آینده را پیش‌بینی کرد. اما مدیر مبارزه با جرایم جنایی حوزه سیزدهم می‌گوید، نیروهای امنیتی حوزه سیزدهم از هرچه در توان دارند، برای تأمین امنیت مردم، هیچ‌گاه و به‌ویژه در روز عاشورا دریغ نخواهند کرد.