وین

روسیه برای حمایت هوایی از ارتش آزاد سوریه اعلام آمادگی کرد

اطلاعات روز: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی روسیه برای همکاری کامل با امریکا در سوریه خبر داده و اعلام کرده است که کشورش آماده حمایت هوایی از «گروه‌‌های مخالف میهن‌پرست» از جمله «ارتش آزاد سوریه» برای مقابله با گروه داعش  در سوریه است.

به نقل از بی‌بی‌سی، آقای لاوروف به روز  شنبه، ۲۴ اکتوبر، در گفت‌و‌گو با شبکه یک تلویزیون روسیه گفته که کشورش هم‌چنان آماده هم‌آهنگی کامل با امریکا در سوریه است هر چند تأکید کرد که امریکا اطلاعات مربوط به مواضع «تروریست‌ها» و «گروه‌های مخالف میهن‌پرست» را در اختیار روسیه قرار نداده است.

ارتش آزاد سوریه از گروه‌های مخالف مورد حمایت امریکا است که علاوه بر نبرد با نیروهای دولتی با داعش هم می‌جنگد. روسیه پیشتر گروه‌های مخالف دولت بشار اسد را «گروه‌های تروریستی» خوانده بود.
از زمان آغاز حملات هوایی روسیه علیه گروه‌های مخالف در سوریه  با وجود انتقاد غربی‌ها از این حملات،  نقش دیپلماتیک روسیه در زمینه حل بحران سوریه پررنگ‌تر شده است.

به روز شنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور تاکنون ۹۳۴ پرواز در سوریه انجام داده‌اند و ۸۱۹ هدف نظامی در داخل خاک سوریه در عملیات روسیه نابود شده است.
در همین حال به روز جمعه، 1 عقرب، نشست چهارجانبه امریکا، روسیه، عربستان و ترکیه در وین برای بررسی بحران سوریه و بدون حضور ایران برگزار شد.

نشست چهارجانبه وین درباره بحران سوریه بدون حضور ایران برگزار شد
نشست چهارجانبه درباره بحران سوریه در وین برگزار شد

سرگئی لاوروف یک روز بعد از برگزاری این نشست، اظهارات‌اش مبنی بر آمادگی روسیه برای حمایت هوایی از ارتش آزاد سوریه را بیان کرده است.
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا بعد از نشست روز جمعه در وین گفته که ایده‌هایی مطرح شده که می‌تواند باعث تغییر روند بحران شود، اما عربستان گفته که حاضران درباره سرنوشت بشار اسد به نتیجه نرسیده‌اند.