عاشورای امسال افغانستان

عاشورای امسال در فضای امن برگزار شد

اطلاعات روز: شهروندان کشور از مراسم عاشور، سال‌روز شهادت امام حسین و 72 از تن یارانش در سراسر کشور در یک فضای امن بزرگداشت به عمل آوردند.

شهروندان کشور با شرکت در مساجد، تکیه‌خانه‌ها، زیارت‌گاه‌ها از این روز، «پیروزی خون بر شمشیر»، بزرگداشت و مراسم عزاداری برپا کردند.
زیارتگاه سخی در غرب کابل یکی از مناطق عمده تجمع عزاداران و دسته‌های سینه‌زنی و نوحه خوانی بود. زیارت ابوالفضل در مراد خوانی کابل که سه سال پیش در روز دهم محرم  شاهد حمله انتحاری بود، امسال همه جاده‌های نزدیک به این زیارت بسته هستند.
عاشورای امسال امسال این مراسم در سراسر کشور به صورت آرام و با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
در کنار شیعیان، مردم اهل تسنن نیز این روز را گرامی داشتند، آنان به مردم خیرات دادند و در مساجد ختم قرآن گرفتند.
از سویی هم، شماری از شهروندان کشور در کنار مراسم عزاداری به اهدای خون اقدام کردند.
در این مورد شماری از بزرگان و علمای کشور از مردم خواستند که به‌جای قمه و تیغ‌زنی خون اهدا کنند. در روزهای گذشته نیز نهادهای مدنی مردم را تشویق می‌کردند که خون اهدا کنند.

شماری از شهروندان کابل که در مراسم دهم محرم شرکت کرده‌اند، می‌گویند که پیام حرکت و قیام امام حسین این است که در برابر بی‌عدالتی باید مبارزه کنیم.
عاشورای امسال با حضور پررنگ از همه اقشار جامعه، از هر مذهب و هر زبان بزرگداشت شد. شماری از مقام‌های بلند پایه دولتی با حضور در مساجد و تکیه‌خانه‌ها در مورد پیام قیام امام حسین سخنرانی کرند.
رییس جمهور غنی در مراسم عاشورا در مسجد نبی اکرم (ص) در شهر کابل اشتراک کرده و در سخنرانی‌اش گفت که: «تجلیل از عاشورا، تجلیل از عدالت طلبی و ایستادگی در برابر استبداد است؛ پیام انقلاب امام حسین،‌ جهان شمول است و تمام دنیا به این پیام نیاز دارد چون عدالت، اصلاحات و مقاومت یک پیام دوامدار است.»
هم‌چنان در بلخ و ولایت‌های دیگر نیز از این روز بزرگداشت شد.
عالمان دین در گردهم‌آیی در زیارتگاه حضرت امام علی در شهرمزارشریف بر وحدت و هم‌گرایی مسلمانان تأکید کردند.