نخست وزیر پاکستان گفته است که او به محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان گفته که کشورش حاضر است به آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح در افغانستان کمک کند اما

بازی دوگانه پاکستان با تروریسم

نعمت موسوی

نخست وزیر پاکستان گفته است که او به محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان گفته که کشورش حاضر است به آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح در افغانستان کمک کند اما «نمی‌تواند هم‌زمان هم طالبان را بکشد و هم آن‌ها را به پای میز مذاکره بیاورد.» آقای شریف این اظهارات را روز جمعه، ۲۳ اکتبر، در جریان یک سخنرانی در موسسه صلح آمریکا در واشنگتن ابراز کرده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در یک بیانیه‌ی مشترک در واشنگتن، تاکید کردند که دو کشور هم‌چنان بر ادامه روند صلح در افغانستان متعهد هستند و از رهبران طالبان خواستند تا برای رسیدن به صلحی پایدار، به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان رو آورد.

نواز شریف در حالی از ادامه همکاری‌های این کشور در گفت‌وگوهای صلح و کمک این کشور به تأمین ثبات و امنیت در افغانستان حرف می‌زند که مقامات حکومت افغانستان بارها پاکستان را متهم به حمایت از گروه تروریستی طالبان و شبکه حقانی کرده است. حکومت افغانستان تاکنون بارها تلاش کرده است که دولت پاکستان را وادار به همکاری در ختم جنگ و شورش‌گری در این کشور نماید.

پاکستانی‌ها اما، نه تنها هیچ تلاشی در راستای تأمین ثبات در افغانستان انجام نداده است بلکه این کشور حمایت از شبکه‌های تروریستی را تکذیب کرده است و ادعاهای حکومت افغانستان مبنی بر تقویت، تمویل و تجهیز تروریستان را اتهامی بیش ندانسته است.

حقیقت این است که پاکستان با حمایت از شبکه‌های تروریستی یک دهه است که آتش جنگ را در افغانستان بر افروخته و از طالبان به عنوان قدرتمندترین گروه تروریستی فعال در افغانستان حمایت‌های گسترده انجام داده است. طالبان با حمایت مالی و استخباراتی – آی اس آی در افغانستان جنگ می‌کند و در هم‌آهنگی با آن‌ها برنامه‌های جنگی و تروریستی خود را عملی می‌کند.

شبکه تروریستی حقانی که در بسیاری حملات انتحاری و سازمان یافته بر نهادهای دولتی دست داشته و جان هزاران شهروند افغانستان را گرفته، آزادانه در این کشور فعالیت می‌کند.

با این وجود، این کشور سالانه کمک‌های قابل توجهی از آمریکا به خاطر مبارزه با تروریزم دریافت می‌کند.

از این رو انتظار می‌رفت با سفر نواز شریف به آمریکا، بارک اوباما از نخست وزیر پاکستان بخواهد که حمایت‌های پنهانی از تروریسم را قطع کند و در راستای تأمین امنیت و ثبات منطقوی تلاش‌های موثر و عملی را روی دست گیرد. انتظار می‌رفت مقامات اسلام آباد به دلیل حمایت از تروریسم در منطقه و به ویژه حمایت از طالبان و شبکه حقانی در جنگ علیه دولت افغانستان، با فشارها و انتقادات بیشتری روبه‌رو شود. اما اوباما بار دیگر از نقش مهم پاکستان در تحولات منطقه یاد کرد و همکاری این کشور برای تأمین صلح در افغانستان را مهم خواند.

این در حالی است که مقامات پاکستان سال‌هاست تروریسم را به عنوان بازی دوگانه حمایت کرده است. دولت پاکستان سالانه مبالغ هنگفت مالی را برای حمایت از نیروهای امنیتی‌اش در راستای مبارزه با تروریسم دریافت می‌کند و از جانب دیگر سازمان اطلاعات این کشور (آی اس آی) سالانه مبالغ هنگفت دیگری را برای تقویت شبکه‌های تروریستی دلخواه و تحت فرمان پاکستان به مصرف می‌رساند.

حمایت بی‌شبهه و نظارت آمریکا از دولت پاکستان و به ویژه ارتش این کشور، بیش از این‌که منجر به نابودی تروریسم در منطقه شود، عملاً به تروریسم  و افراطی‌گری در منطقه کمک می‌کند.

از این رو تا زمانی که حکومت پاکستان در راستای مبارزه با تروریسم مبالغ هنگفت مالی را دریافت می‌کند و از جانب دیگر مبالغ هنگفت را برای بر افروختن جنگ در افغانستان به مصرف می‌رساند، امیدواری به پیروزی در افغانستان برای ایالات متحده آمریکا یک آرزوی دست نیافتنی است. جنگ افغانستان، جنگ میان طالب و دولت نیست. این جنگ رویارویی مستقیم نیروهای امنیتی افغانستان با عوامل پاکستانی و سازمان استخباراتی پاکستان است.

تلاش آمریکا برای پی‌گیری گفت‌وگوهای صلح با طالبان، اشتباه بزرگی است که به تروریستان مهلت بیشتر و انگیزه بیشتر برای جنگیدن می‌دهد. اگر واشنگتن و کابل اطمینان بر این دارند که: اسلام آباد می‌تواند طالبان را با میز صلح بیاورد، آن‌گاه باید این اطمینان را نیز داشته باشند که این کشور می‌تواند کمکی به ختم جنگ در افغانستان نیز بکند.

آمریکایی‌ها نقش پاکستان در گفت‌وگوهای صلح را تأیید می‌کنند و همواره از نقش موثر این کشور در گفت‌وگوهای صلح یاد کرده است، اما این کشور هیچ گاه از نقش پاکستان در حمایت از طالبان سخن نگفته است.

بنابراین گفت‌وگوهای اسلام آباد و واشنگتن برای حمایت از گفت‌وگوهای صلح در افغانستان هیچ تأثیری بر ختم جنگ و روند جاری نخواهد گذاشت. طالبان هم‌چنان با حمایت قاطع سازمان استخباراتی پاکستان در افغانستان جنگ خواهد کرد و اسلام آباد بار دیگر با بازی دوگانه سود بیشتر مالی و سیاسی از پروژه حمایت از تروریسم‌اش انباشت خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *