سخن‌گوی رییس جمهور: با گروهی که مردم افغانستان را بکشد، صلح نمی‌کنیم

صلح با چه گروهی؟

نواز شریف؛ نخست وزیر پاکستان برای یک سفر چهار روزه که در حال پایان یافتن است، به امریکا رفت. نخست وزیر پاکستان روز جمعه (اول عقرب) در سخنرانی در واشنگتن گفته بود، او به اشرف غنی گفته است که پاکستان حاضر است برای آغاز مجدد گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، با دولت افغانستان کمک کند اما پاکستان نمی‏تواند هم‌زمان هم طالبان را بکشد و هم آن‌ها را به پای میز مذاکره بکشاند.

در پیوند به سخنان نواز شریف، ارگ ریاست جمهوری گفته است که دولت افغانستان با گروهی که مردم افغانستان را بکشد، صلح نمی‌کند. معاون سخن‌گوی اشرف غنی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است: دولت افغانستان با گروهی که مردم افغانستان را بکشد، علیه مردم این کشور حملات تروریستی انجام دهد و بعد در کشور دیگری پنهان شود و موجودیت نظام افغانستان را زیر سوال ببرد، صلح نمی‌کند.

نواز شریف با این استدلال که پاکستان هم‌زمان نمی‌تواند طالبان را بکشد و هم آن‌ها را به پای میز مذاکره حاضر کند، در واقع خواسته به دولت افغانستان بگوید انتظار تان از پاکستان مضاعف است.

بنابر شواهد بسیار، پاکستان یکی و از مهم‌ترین حامیان طالبان است. این کشور نه تنها پناه‌گاه امنی در خاک خود برای طالبان فراهم کرده است بلکه از نظر نظامی و تبلیغات و هزینه، دستگاه استخباراتی پاکستان از همکاران اصلی گروه طالبان برای ناامن کردن و بی‌ثباتی افغانستان به شمار می‌رود. کشته شدن اسامه بن لادن؛ رهبر القاعده در پاکستان، تأیید  مرگ رهبر طالبان (ملا عمر) در پاکستان، بود و باش پیدا و پنهان ملا اختر منصور و مانوری که ایشان برای رهبری خود در خاک این کشور به راه انداخت و ده‌ها مثال برجسته از این نوع؛ نشان می‌دهد که پاکستان نه تنها حامی به تمام معنای گروه تروریستی طالبان به شمار می‌رود بلکه این کشور برای اثبات عدم صداقت شان نسبت به افغانستان حاضر است هر نوع سخنی در توجیه اعمال غیر قابل پذیرش شان ارائه کنند. پاکستان هرگاه اگر بخواهد هم‌زمان می‌تواند طالبان را از پای دربیاورد و هم این گروه را مجبور به گفت‌وگو با دولت افغانستان بکند اما واقعیت تلخ این است که پاکستان اراده‌ی برای چنین کاری ندارد.

در این میان، واکنش ارگ در مورد عدم مصالحه با گروهی که دست شان در خون شهروندان کشور آلوده است، جای تأمل دارد. در صورتی‌که حکومت وحدت ملی حاضر نیست با قاتلان مردم افغانستان گفت‌وگو و صلح کند، بحران موجود و منازعه دیرپای در کشور را با چه گروه و چه‌گونه حل خواهد کرد؟

سیدظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی غنی، زمانی از عدم تمایل ارگ نسبت به مصالحه با این گروه حرف می‌زند که حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته تمام توان و انرژی خود را روی این مسئله هزینه و مصرف کرد تا بلکه بتواند پاکستان را وادار کند تا این کشور با فشار وارد کردن بالای طالبان، این گروه را روی میز گفت‌وگو حاضر کند. غنی حتا برای این‌که چنگی به دل پاکستان زده باشد، بر خلاف عرف دیپلماتیک و روابط پرتنش افغانستان- پاکستان، از اسلام آباد به دیدار یک درجه دار پاکستانی به راولپندی رفت.

پس بنابراین، معاون سخن‌گوی غنی از چه و کدام گروهی حرف می‌زند؟ غنی حساب کلان برای صلح با طالبان باز کرده بود و برای رسیدن به این هدف، نمایندگان حکومت افغانستان به میزبانی پاکستان چند بار با طالبان روی میز گفت‌وگو نشست.

از نظر مردم افغانستان «گروهی که مردم افغانستان را می‌کشد» طالبان است. اگر منظور هاشمی از صلح نکردن حکومت وحدت ملی طالبان است پس اشرف غنی که در یک سال گذشته با این گروه گفت‌وگو کرد، از این پس با چه گروهی وارد مذاکره و صلح خواهد شد؟

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *