اظهارات اخیر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان با واکنش تند اعضای مجلس سنا روبه‌رو شده و سناتوران سیاست پاکستان در برابر افغانستان را فریب‌کارانه خوانده و گفتند که حکومت وحدت ملی نباید فریب پاکستان را بخورد.

سناتوران: حکومت نباید فریب پاکستان را بخورد

اطلاعات روز: اظهارات اخیر نواز شریف، نخست وزیر پاکستان با واکنش تند اعضای مجلس سنا روبه‌رو شده و سناتوران سیاست پاکستان در برابر افغانستان را فریب‌کارانه خوانده و گفتند که حکومت وحدت ملی نباید فریب پاکستان را بخورد.
در نشست روز یک شنبه مجلس سنا، بیشتر روی سخنان اخیر نواز شریف که گفته بود پاکستان هم‌زمان نمی‌تواند هم طالبان را بکشد و هم آن‌ها را به پای میز مذاکره بیاورد، بحث شد و شماری از سناتوران انتقادهای تند نسبت به پاکستان وارد کردند.
به باور سناتوران، سخنان نخست وزیر پاکستان پاسخ واضح و آشکار برای حکومت افغانستان است و حکومت نباید این بار فریب بخورد.
آن‌ها گفتند در بهار امسال پاکستان به بهانه گفت‌وگوهای صلح، زمینه را برای آمادگی‌های طالبان فراهم کرد و برای این گروه وقت خرید تا بیشتر تجهیز شوند و برای کشتن مردم افغانستان آمادگی‌های بیشتری بگیرند.
فیصل سمیع، یک عضو مجلس سنا گفت که پاکستان یک بار دیگر نشان داد که برای صلح در افغانستان کاری انجام نمی‌دهد و خوشبینی‌های حکومت برای میانجی‌گری پاکستان نیز نادرست است.
آقای سمیع گفت: «اظهارات نوازشریف در امریکا را یک سیلی محکمی بر روی سیاست حکومت وحدت ملی می‌دانم. ما بارها به حکومت گفته‌ایم راهی که شما می‌روید به ترکستان است.»
هم‌چنان فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت که پاکستان تاهنوز هیچ طالبی را نکشته و هم‌چنان این گروه را وادار به گفت‌وگوهای صلح نکرده است.
مسلم‌یار افزود که پاکستان «کِی را کشته است و کِی را به پروسه صلح آورده است؟ دو نفر را پاکستان معرفی کند ما سخنان آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما این دروغ مطلق است و به معنای خاک زدن به چشم افغانستان و دنیا است.»
هم‌چنان شماری از سناتوران بار دیگر پاکستان را حامی و تمویل کننده گروه طالبان خواندند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر روابط اسلام‌آباد و کابل به شدت تیره شده است. هرچند در آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی با سفرهای متعدد رییس جمهور غنی به پاکستان و سفر مقام‌های پاکستانی به کابل روابط دو جانب گرم بود، اما پس از حمله انتحاری در شاه شهید کابل، رییس جمهور و رییس اجرایی پاکستان را متهم کردند که این کشور تاکنون مکان امن برای تروریستان است.
با این حال برخی کارشناسان، ضمن این‌که نقش پاکستان را در جنگ و صلح افغانستان مؤثر می‌دانند اما باور دارند که پاکستان تاهنوز در راستای صلح افغانستان کار صادقانه و عملی انجام نداده است.
این کارشناسان از جامعه جهانی انتظار دارند که بر پاکستان فشار وارد کنند تا دست از حمایت طالبان بردارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *