تاپی,توافق نامه,85 درصد سهم,ترکمنستان,سهم بالای ترکمنستان تاپی,افغانستان

توافق‌نامه سهم‌داران پروژه تاپی امضا شد/ ترکمنستان 85 درصد سهم دارد

اطلاعات روز: مقام‌ها از وزارت امور خارجه می‌گویند که در نشست چهار کشور سهم‌دار پروژه تاپی که به روز یک شنبه در شهر عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شده بود، توافق‌نامه سهم‌داران این پروژه به امضا رسید.

شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت که براساس این توافق‌نامه، 85 درصد ترکمنستان سهم دارد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان 15 درصد سهم دارند.
آقای مستغنی افزود که در نشست عشق‌آباد هیئت سهم‌داران شرکت پروژه تاپی با حضور وزیران نفت و گاز افغانستان، ترکمنستان، هندوستان و پاکستان این توافق‌نامه به امضا رسید.
به گفته‌ی مستغنی، در این نشست ترکمنستان اعلام کرده که 85 درصد سهم شرکت تاپی را می‌پردازد و براساس توافق‌نامه سه کشور سهم‌دار دیگر هر یک پنج درصد در این پروژه شریک خواهند بود.
هم‌چنان سخن‌گوی وزارت خارجه خبر داد که این تصمیم باعث شده است تا مرحله‌ی جدید روند کاری این پروژه معرفی شود و قرار است تاریخ برگزاری نشست افتتاح کار ساخت این خط لوله گاز تا یک ماه دیگر اعلام شود.
پروژه‌ی تاپی از مهم‎ترین پروژه‌های منطقه به شمار می‌رود که در آن، یک خط لوله‌ی گاز از ترکمنستان آغاز، صدها کیلومتر در خاک افغانستان امتداد یافته، از پاکستان گذشته و به هند ختم می‌شود.
این لوله گاز به طول ۷۳۵ کیلومتر در داخل کشور از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار به پاکستان امتداد می‌یابد.
تاکنون مسئله امنیت افغانستان، کارشکنی‎های پاکستان در این زمینه و تردیدهای ترکمنستان، از مسایلی اند که این پروژه را برای سال‌ها با گفت‎وگوهای پیاپی همراه کرده است.
هزینه‌ی این پروژه حدود هشت میلیارد دالر بر آورد شده است. این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد، به همین خاطر مقام‌های کشور همواره تلاش دارند تا کار این پروژه آغاز شود.
به نقل از خبرگزاری پژواک، یک دور گفت‌وگوى کارشناسی که در راستای تقویت همکاری‌های افغانستان با کشورهای منطقه به ویژه در زمینه مسایل انرژی و گاز، در هرات برگزار شد. محمد آصف رحیمی والی هرات گفته که تاپی، از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی منطقه است که در صورت اجرا، سالانه حدود یک میلیارد دالر به مردم و حکومت افغانستان مفاد خواهد داشت.