هویت‌: طاعش

هویت‌: طاعش

بر اساس گزارش‌ها، دولت افغانستان تصمیم گرفته است که اختلافات خود با امارت خود‌مختار «طاعشستان» را از طریق مذاکره حل کند. یک هیئت دولتی به همین منظور به ولسوالی جاغوری سفر کرده تا با نمایند‌گان امارت طاعشستان در زابل گفت‌وگو کند.

«طاعشستان» به قلمروی گفته می‌شود که در آن طالب و داعش در کنار هم برادروار زندگی می‌کنند و تفاوت‌های سلیقه‌یی در سبک‌های وحشی‌گری تا کنون نتوانسته‌اند این عهد برادری را سست کنند.

در این اواخر، تعدادی از مسافران جاغوری به بهانه‌ی این که عازم کابل اند، به زور وارد قلمرو طاعشستان شدند و خود را به عنوان گروگان بر امارت طاعشستان تحمیل کردند. تلاش‌های اولیه‌ی مقامات طاعشستان برای برگرداندن این افراد به جاغوری بی‌نتیجه ماندند. از آن طرف، امارت طاعشستان از سوی نهادهای بین‌المللی حقوق بشر زیر فشار شدید قرار داشتند که هرچه زودتر گروگان‌های مذکور را از تنهایی نجات بدهند. سرانجام، مقامات طاعشستان تصمیم گرفتند که برای نجات افراد گروگان تمام مردم جاغوری را گروگان بگیرند تا همه با هم باشند و کسی پشت کسی دیگر دلتنگ نشود. متاسفانه این طرح امارت طاعشستان نیز مورد قبول مردم جاغوری قرار نگرفت. در نتیجه، هر دو طرف به سوی درگیری نظامی پیش رفتند. در این میان، دولت افغانستان هر چند بی‌طرف است و دخالت در امور کشورهای بیگانه‌یی چون طاعشستان و جاغوری را برای خود درست نمی‌داند، این بار قبول زحمت نموده و حاضر شد میان آن دو کشور پادرمیانی کند. سخن‌گوی دولت افغانستان در این زمینه به صدای امریکا گفت:

«ما با دولت ولسوالی جاغوری و طاعشستان مرز مشترک طولانی داریم و بنابراین نمی‌توانیم فقط نظاره‌گر وضعیت باشیم. اگرچه به نظر ما تقصیر از برادران جاغوری است که بدون پاسپورت و ویزه داخل خاک طاعشستان می‌شوند، اما دولت افغانستان می‌خواهد در این زمینه تقصیر را به گردن طرف خاصی نیندازد.»

قرار است پس از حل مسئله‌ی خودگروگان شد‌گان، امارت طاعشستان و دولت افغانستان در پایتخت‌های همدیگر سفارت‌خانه باز کنند. یکی از شهروندان طاعشستان به خبرنگاران گفت‌: «من به عنوان یک طاعش افتخار می‌کنم که مردمان سرزمین‌های دیگر به خاطر جاذبه‌ی شدید طاعشستان خود را در این سرزمین زیبا گروگان می‌گیرانند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *