آیسا: میزان سرمایه‌گذاری در کشور 26 درصد کاهش یافته است

اطلاعات روز: اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) اعلام کرد که در 9 ماه گذشته سال جاری، میزان سرمایه‌گذاری نسبت به ۹ ماه اول سال گذشته میلادی ۲۶ درصد کاهش یافته‌ است.
قربان حقجو، رییس اداره آیسا که امروز، 9 عقرب، در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که بررسی‌های این نهاد نشان می‌دهد که در ۹ ماه سال گذشته ۶۱۱ میلیون دالر در کشور سرمایه‌گذاری شده بود ولی امسال این میزان به ۴۴۸ میلیون دالر کاهش یافته‌است.
آقای حقجو افزود که بیشترین کاهش در بخش ساختمان است که در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۰۰ میلیون بود و امسال به ۸۳ میلیون دالر کاهش یافته که ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
به گفته‌ی حقجو، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت از 108 میلیون دالر به 81 میلیون، در بخش زراعت از 17 میلیون به 14.8 میلیون و در بخش خدمات از 220 میلیون به 199 میلیون دالر کاهش یافته است.
آقای حقجو اشاره کرد که سند هفت سرمایه‌گذاری بزرگ که در زمان حکومت حامدکرزی، قرار بود امضاء و طی مراحل شود، به حکومت وحدت ملی واگذار شد که تاکنون این قراردادها امضاء نشده‌اند.
با این حال حقجو گفت هرچند در بخش معادن سرمایه‌گذاری نشده ولی در بخش‌های کوچک در این بخش سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته ۶ درصد بیشتر و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش از ۶۵.۳ میلیون دالر به ۶۹.۵ میلیون دالر افزایش یافته‌است.
رییس اداره آیسا در بخشی از سخنان خود یادآورد شد که با توجه به وضعیت نگران کننده سرمایه‌گذاری در ولایت‌ها، در ولایت کابل برعکس وضعیت سرمایه‌گذاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته‌است.
حقجو گفت که در ۹ ماه امسال ۲۷۳ میلیون دالر در کابل سرمایه‌گذرای شده، در حالی‌که میزان سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۴ در ۹ ماه به ۲۴۹ میلیون دالر می‌رسید و امسال ده درصد افزایش را نشان می‌دهد.
او افزود که میزان سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کابل 218 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
حقجو تأکید کرد که از سال ۲۰۱۱ به بعد میزان سرمایه‌گذاری در کشور هرساله سیر نزولی داشته است.
او عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، ابهام اوضاع اقتصادی و سیاسی، ناامنی سراسری، خارج شدن پول از کشور، کم شدن پول و نقدینگی در نزد مردم، خروج نیروهای خارجی، فساد اداری، نبود تسهیلات بانکی و نبود زیربناها مانند برق و زمین را از علت‌های اصلی کاهش سرمایه‌گذاری در کشور عنوان کرد.
به گفته‌ی او، طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری گذشته و به درازا کشیده شدن معرفی کابینه دولت وحدت ملی، باعث شده که شمار زیادی از سرمایه‌گذاران جرأت سرمایه‌گذاری نکنند.
او افزود که خروج نیروهای خارجی نیز میزان اعتماد مردم به آینده را کاهش داده‌است و اغلب مردم پول‌های خود را تبدیل به دالر کرده و حتا به بانک‌ها نیز نسپرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *