آلبوم آیلان؛ بن‌بست مهاجرت را آیینه‌داری می‌کند

اطلاعات روز: آلبوم جدید شکیب مصدق بنام «آیلان» در کابل رونمایی شد.
آیلان در قالب موسیقی «راک» است که محتوای اعتراضی دارد. این آلبوم هشت آهنگ دارد و شام شنبه، 9 عقرب، در رستورانت تاج بیگم به حمایت از «کمپ مادر» رونمایی شد.
شکیب مصدق می‌گوید، موسیقی اعتراضی می‌تواند جایگزین بهتری به‌جای موسیقی تجاری و سرگرم‌کننده باشد، در افغانستان در یک وضعیتی قرار داریم که فکر می‌کنم کار از ساعت‌تیری و خوش‌گذرانی گذشته و هر شهروند افغانستان مسئول است به اندازه توان خود در مقابل بی‌عدالتی‌ها و وضعیت بد، سکوت نکند.
«آیلان» کودک سوری بود که در مسیر رفتن به اروپا، جسدش در ساحل دریای مدیترانه پیدا شد. عکس او جهان را تکان داد و در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده‌ای همدردی و خشم از انفعال کشورهای توسعه یافته در کمک به پناه‌جویان، به همراه بود.
عنوان آلبوم آیلان برگرفته شده از نام این کودک سوری و اعتراض در برابر بحران پناه‌جویی در جهان است. شکیب مصدق در این باره می‌گوید: «به پنج کشور اروپایی برنامه خواهم داشت. خواستم شروع این اعتراض از افغانستان شود.»
آلبوم آیلان آهنگ‌های کبوتر، بی‌دلیل، نگفته بودمت، مُبل، زندگی سگی، من و تو، پناه‌جو و کابل در خواب است را شامل می‌شود.
مسعود حسن‌زاده، همکار شکیب مصدق می‌گوید: «در جوامع جهان سومی برای هرچیز قبل از سایر جوانب، مسئله کارکرد بیشتر مطرح است. در افغانستان نیز کارکرد موسیقی مهم است. به همین دلیل به جنبه کارکرد موسیقی بیشتر توجه می‌کنیم. با در نظر داشت شرایط ویژه‌ی که افغانستان دارد، می‌خواهیم کارهای را ارائه کنیم که ذایقه مخاطبان موسیقی به این سمت تغییر کند. موسیقی که صرفاً به جنبه‌های تفریحی و هنری زندگی توجه می‌کند در شرایط فعلی افغانستان، موسیقی بی‌زمینه‌ای است. مسئله اعتراض در موسیقی دلایل ویژه‌تری دارد. در کشور ما فقر بیداد می‌کند. در کشوری زندگی می‌کنیم که تا خِرخِره در فساد غرق شده. در یک چنین شرایطی موسیقی می‌تواند وسیله اعتراض مردمی هم باشد.»
به گفته‌ی مسعود حسن‌زاده، آلبوم آیلان ماحصل تمام تجربه‌های ده-دوازده سال شکیب است. برای اولین‌بار است که در سنت موسیقی افغانستان، موسیقی به یک موضع خاص می‌پردازد و آن موضوع پناه‌جویی است که این روزها تبدیل به یک بحران اجتماعی در جهان شده است. آلبوم آیلان در یک وضعیت برزخی خود را مطرح می‌کند. مسئله مهاجرت پیامدهای جنگ است. وقتی کسی با مسئله زنده ماندن و نماندن روبه‌رو است، شاید مهاجرت یکی از گزینه‌ها باشد. آلبوم آیلان در واقع همین بن‌بست را آیینه‌داری می‌کند. در داخل آلبوم آیلان یک وجه مهم حقوق بشری نهفته است و آن انتخاب مسکن می‌باشد که حق طبیعی هر انسان است.
حسن‌زاده گفت، کلمه آیلان در جهان به نماد پناه‌جویی تبدیل شده است. کلمه آیلان به ما یادآوری می‌کند که به دلیل جنگ، فقر و وحشتی که در خاورمیانه به‌جود آمد، مردم مجبور شدند سرزمین‌های شان را ترک کنند. چون شکیب مصدق به عنوان نویسنده این ترانه‌ها، یک دید جهانی دارد و در این آلبوم بیشتر به پدیده مهاجرت پرداخته شده، به همین دلیل نام این آلبوم آیلان انتخاب شد.
شکیب مصدق در سال 2005 میلادی موسیقی اعتراض را با ایجاد گروه مورچه‌ها در هرات با همکاری با مسعود حسن‌زاده شروع کرد که در سال 2009 از هرات به کابل انتقال یافت. گروه مورچه‌ها برای بار اول که در کابل کنسرت خیابانی برگزار کرد، با مخالفت پولیس روبه‌رو شد و در آن زمان مسعود حسن‌زاده گفته بود که دو عضو این گروه از طرف پولیس لت و کوب شده و یک عضو دیگر آن برای چهار ساعت در حوزه سوم امنیتی پولیس، زندانی بود. اما پولیس گفته بود که به دلایل موارد امینتی مانع این کنسرت شده است.
در آن زمان مسعود حسن‌زاده ادعا کرده بود که پولیس به آن‌ها گفته که ملای مسجد شیرشاه سوری گفته است که در این کنسرت شراب نوشیده می‌شود و دختران می‌رقصند، به همین دلیل باید مانع آنان شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *