مجلس دوباره به علومی اعتماد کرد

اطلاعات روز: نورالحق علومی، وزیر امور داخله که امروز از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شده بود، پس از پاسخ دادن به پرسش‌های نمایندگان توانست قناعت آن‌ها را حاصل و به سمتش باقی بماند.
وزیر داخله به دلایل بی‌کفایتی در تأمین امنیت، سقوط شهر قندوز به دست طالبان، فرار زندانیان از زندان غزنی و مقرری‌ها و تبدیلی‌ها در وزارت داخله به مجلس استیضاح شده بود.
از ۱۵۱ نماینده حاضر در نشست امروز مجلس، تنها ۳۸ نماینده از پاسخ‌های وزیر داخله راضی نبودند و بقیه پاسخ‌های آقای علومی را قناعت کننده دانستند.
وزیر داخله با پذیرفتن افزایش ناامنی در سراسر کشور گفت که متاسفانه با خروج نیروهای ناتو و امریکایی از کشور، میزان حملات نیروهای مخالف نیز افزایش یافته است.
علومی افزود که حکومت در تمام سطوح به فکر تأمین امنیت است ولی نیروهای امنیتی به ویژه پولیس از لحاظ کیفیت سلاح و امکانات با چالش‌های روبه‌رو است و نیز ناتوانی در تدارکات و نبود قوای هوایی این نیروها را با چالش جدی مواجه کرده است.
علومی در خصوص حادثه قندوز یادآور شد: «در قندوز یک ناکامی بود، اما این ناکامی در سطح اراده دولت نبوده بلکه در سطوح پایین بوده است.»
او افزود باوجود آن‌که افغانستان دروازه صلح را باز گذاشته ولی پاکستان از تروریسم در افغانستان حمایت می‌کند و دشمان ما را در آغوش خود پرورش می‌دهد.
علومی گفت پاکستان به دلیلی به جنگ و ناامنی در داخل افغانستان دامن می‌زند که می‌خواهد حکومت افغانستان وابستگی خود را به پاکستان قبول کند.
قاضی نذیر احمد حنفی، نمایند ولایت هرات که خواستار استیضاح وزیر داخله بود در این نشست گفت که علومی بیش از ۱۰۰ نفر از هم‌حزبی‌هایش (حزب وطن) را در این وزارت مقرر کرده است. او مدعی شد که هر روز ساعت ۴ عصر جلسه حزب را در دفتر کارش می‌گیرد.
آقای حنفی هم‌چنان گفت که وزیر داخله نیروهای مجاهدین را فراموش و آنان را از سمت‌های مهم در وزارت داخله برکنار کرده است.
اما وزیر داخله این ادعاها را رد کرد و گفت: «اطلاعات رسیده به وکلا نادرست است و به جز از یک ریاست دفتر، دیگر تمامی تقرری‌ها از سوی ریاست جمهوری اجرا شده است.»
علومی افزود که: «از ۴۳ نفر که خود مقرر کرده، ۲۷ نفر آنان مجاهد است.»
او یادآور شد که خودش از حزب وطن استعفا داده و دیگر عضو این حزب نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *