دو روز پس از انتخابات؛ شماری از افسران پولیس و کارمندان بلندپایه ترکیه بازداشت شدند

اطلاعات روز: گزارش‌ها از ترکیه می‎رسانند که روز سه‌شنبه، ۱۲عقرب، پولیس این کشور سی و پنج نفر را به ظن توطئه علیه رییس جمهوری و دولت بازداشت کرده است.
به نقل از بی بی سی، این بازداشت‌ها در شهر ازمیر واقع در غرب ترکیه صورت گرفته است.
رسانه‌های محلی ترکیه گزارش داده است که تعدادی افسر پولیس و کارمند ارشد دولتی نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.
این بازداشت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد که روز یک شنبه در این کشور انتخابات پارلمانی برگزار شد و حزب حاکم عدالت و توسعه توانست بشترین کرسی‌های مجلس را به دست بیاورد.
گزارش شده که بازداشت این افراد در ارتباط با تحقیقات دولت پیرامون فعالیت هواداران فتح‌الله گولن، مدرس دینی و رهبر «جنبش گولن» و از متحدان سابق رییس جمهور رجب طیب اردوغان صورت گرفته است.
فتح‌الله گولن، متحد سابق اردوغان در حال حاضر در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد و مقامات دولت تحت رهبری حزب عدالت و توسعه را به انحراف از دموکراسی و فساد متهم کرده است.
انتخابات پارلمانی ترکیه روز یک شنبه در حالی برگزار شد که پنج ماه پیش نیز در این کشور انتخابات پارلمانی برگزار شده بود. در انتخابات قبلی حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه (مؤسس رییس جمهور اردوغان و رهبر داوود اغلو، نخست وزیر) فعلی که حدود سیزده سال است قدرت را در ترکیه در دست دارد، نتوانست اکثریت لازم را برای تشکیل دولت کسب کند.
اما در انتخابات اخیر این حزب به پیروزی رسید. این احتمال مطرح شده است که با بازگشت حزب عدالت و توسعه به قدرت، پاک‌سازی دستگاه‌های دولتی و امنیتی از طرفداران فتح‌الله گولن با شدت و جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
با پیروزی حزب حاکم در این انتخابات نگرانی وجود دارد که گرایش‌های اقتدارگرایانه رجب طیب اردوغان تقویت شود.
ناظران اروپایی انتخابات پارلمانی ترکیه را غیرمنصفانه خواندند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *