کودک پناهجوی افغان با ارسال یک پیام زندگی خود و 14 تن دیگر را نجات داد

اطلاعات روز: یک کودک پناهجوی افغان با فرستادن یک پیام کتبی از داخل یک لاری در مسیر فرانسه- بریتانیا به یک امدادگر خیریه، زندگی خود و 14 مهاجر دیگر را نجات داده است.
اینکا سوریل، کارمند امدادی بریتانیایی که برای شرکت در یک کنفرانس در نیویارک امریکا به‌سر می‌برد از این کودک پیامی کتبی دریافت می‌کند که از او درخواست کمک کرده است.
احمد شش یا هفت ساله با استفاده از تیلفون که اینکا سوریل، در یک کمپ مهاجران در فرانسه به او داده بود، در مسیر راه قاچاقی به او پیام داد که آن‌ها در داخل یک لاری اند و اکسیجین برای تنفس ندارند.
احمد به زبان انگلسی شکسته نوشته است: «من نیاز به کمک دارم، راننده ایستاد نمی‌کند، اکسیجن وجود ندارد، [تیلفون] سیگنال ندارد، داخل کانتینر هستم. به والله که مزاح نمی‌کنم.»
به نقل از دویچه‌وله، سوریل پس از دریافت این پیام کتبی به تانیا فریدمن، همکار خود در بریتانیا تماس می‌گیرد و او به پولیس خبر می‌دهد.
افسران پولیس شماره‌ی تیلفون این کودک پناهجو را ردیابی کرده و پس از توقف موتر آن‌ها همه‌ی سرنشینان آن را به مسئولان مراقبت از پناهجویان سپرده‌اند.
خانم سوریل احمد را در کمپ پناهجویان موسم به «جنگل» در بندر کاله‌ی فرانسه دیده بود؛ ماه گذشته زمانی که تخریب این کمپ شروع شد، سوریل یک موبایل با کریدیت‌کارت و شماره‌ی خود را به احمد داده بود تا در صورتی که کدام خطری برایش پیدا شود تماس بگیرد.
سوریل به اشتراک‌کنندگان کنفرانس در نیویارک گفته است: «او به من پیام داد که به‌جانب بریتانیا حرکت کرده است. سپس او پیام داد که آن‌ها را در عقب یک لاری نشانده‌اند و راننده توقف نمی‌کند؛ لاری با سردکننده مجهز بود و او چاره‌یی برای خارج شدن نداشت.»
سخن‌گوی پولیس بریتانیا تأیید کرده است که این لاری در شاهراهی در مرکز بریتانیا در روز پنج‌شنبه توقف داده شده و 14 سرنشین آن به ظن مهاجرت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. همچنان پولیس یک مرد را به ظن قاچاق کردن این افراد بازداشت کرده است.