اختصاص پول گزاف به معاش مشاوران ارگ و ریاست اجرایی

اطلاعات روز: تعداد مشاوران ریاست جمهوری و ریاست اجرایی نزدیک به 60 تن می‌رسد که بر اساس معلومات وزارت مالیه، هرکدام آنان نظر به پست‌شان در هر ماه 30 تا 200 هزار افغانی معاش می‌گیرند. مجموع معاش این مشاوران در هر ماه به میلیون‌ها افغانی می‌رسد و این مسئله باعث نگرانی نهادهای مدنی و شهروندان شده‌ است.

به باور آنان، مقرری‌های مشاوران مصلحتی در شرایط کنونی اقتصادی، جفای بزرگی در حق ملت است و سران حکومت وحدت ملی نباید این‌ همه مشاور برای‌شان استخدام کنند. از سوی دیگر، در وزارت‌‌خانه‌ها نیز مشاوران زیادی کار می‌کنند و بر اساس معلومات ارائه شده، تنها وزارت صحت عامه 450 مشاور دارد.

پول زیادی از بودجه‌ی دولت به پرداخت معاش آنان اختصاص داده شده؛ در حالی که کارشناسان تأکید دارند، حضور مشاوران زیاد در ارگ و وزارت‌خانه‌ها در 13 سال گذشته نتایج خوبی نداشته است. در حال حاضر رییس جمهور غنی و رییس اجرایی همراه با معاونان‌شان هرکدام بین هشت تا 13 مشاور دارند.

بر اساس معلومات ارائه شده، رییس جمهور شش مشاور رسمی و چند مشاور غیررسمی، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اولش 13 مشاور و سرور دانش، معاون دومش هشت مشاور دارند. هم‌چنان عبدالله، رییس اجرایی ده مشاور، انجنیر محمد خان یازده مشاور و محمد محقق هم ده مشاور دارند.

اکثر این مشاوران افراد دوران انتخاباتی رییس جمهور و رییس اجرایی هستند. در همین حال، شماری از اعضای مجلس این کار رییس جمهور و رییس اجرایی را یک چالش بزرگ عنوان کرده و گفته‌اند، اگر برای حل این مشکل اقدام نشود، اعتماد مردم نسبت به سران حکومت وحدت ملی کاهش خواهد یافت.

عرفان‌الله عرفان، منشی مجلس دیروز گفت که افغانستان در سال 1394 با 800 میلیون دالر کسر بودجه مواجه است؛ اما در چنین شرایطی، شمار مشاوران حکومت وحدت ملی رو به افزایش است. او از سران حکومت وحدت ملی خواست که  برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی، مشاوران زیاد در ارگ و وزارت‌ها استخدام نکنند.

به گفته‌ی او، حضور اکثر مشاوران در ریاست جمهوری و ریاست اجرایی غیرضروری است و آنان بر اساس مصلحت سیاسی استخدام شده‌اند. اما معاون سخنگوی ریاست اجرایی در واکنش به این اظهارات دیروز گفت، مشاوران در ریاست اجرایی مطابق قانون و بر اساس نیازهای این ریاست‌ استخدام شده‌اند.