مجلس ایران توافق‌نامه هسته‌یی را تایید کرد

مجلس ایران توافق‌نامه هسته‌یی را تایید کرد

اطلاعات روز: مجلس ایران امروز سه شنبه، 21 میزان، بعد از بحث‌های شدید توافق‌نامه‌ اتومی ایران با قدرت‌های بین‌المللی را تایید کرد.

خبرگزاری دولتی ایران ؛«ایرنا»، گزارش داد که 161 نماینده به این توافق‌نامه رای مثبت و تنها 59 نماینده رای منفی دادند.

هم‌چنین 13 عضو دیگر مجلس رای ممتنع دادند. اما حرف آخر را در تمام امور سیاسی در ایران، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی این کشور میزند. او نیز در گذشته حمایت‌اش را از این توافق‌نامه اعلام کرده بود.

پس از سال‌ها مذاکرات، ایران در ماه جولای سال روان میلادی با پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان روی کنترل برنامه‌های هسته‌یی بحث برانگیزش موافقت کرد.

به نقل از دویچه ویله، بر این اساس ایران اجازه استفاده غیرنظامی از تکنالوژی هسته‌یی را برای اهداف صلح آمیز به دست آورده است. هم‌زمان این توافق‌نامه از ساختن بمب اتومی ایران را منع می‌کند. ایران همواره قصد ساختن بمب اتومی را که از طرف غرب ادعا می گردید، رد کرده است.

تهران با این توافق‌نامه به کاهش برنامه‌های اتومی و کنترل آن تعهد کرده است. بنابرین قرار است ایران دو سوم از سانتریفیوژها برای غنی سازی یورانیوم را از بین ببرد. هم‌چنین ایران باید حدود 95 درصد از یورانیوم غنی شده‌اش را از بین ببرد و یا از کشور خارج کند. در عوض، تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به تدریج از میان برداشته می‌شود. این تحریم‌ها از سال‌های زیادی به این طرف اقتصاد ایران را شدیداً متضرر ساخته‌اند.

از سویی هم، توافق‌نامه هسته‌یی با ایران در سطح بین‌المللی مورد استقبال قرار گرفت، اما این توافق‌نامه هم‌چنین مخالفانی نیز دارد. اسرائیل این توافق‌نامه را رد کرده و از عواقب آن هشدار داده است.