ارگ: بدهکاران کابل بانک بدهی‌های شان را می‌پردازند

اطلاعات روز: مقام‌ها از ارگ ریاست جمهوری می‌گویند که بدهکاران کابل بانک مکلف به پرداخت بدهی‌شان هستند.

سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی رییس جمهور به روز پنج شنبه گفت دولت متعهد است که تمام بدهکاران کابل بانک و عاملان بحران این بانک پاسخ‌گوی اعمال‌شان باشند و تمام بدهی‌شان را بپردازند.

این درحالی‌ست که به روز چهارشنبه خلیل الله فیروزی، یکی از بدهکاران اصلی کابل بانک که اکنون باید دوره محکومیت خود را در زندان بگذارند، در افتتاح شهرک اسمارت ستی در کابل حضور یافت.

این موضوع انتقادهای زیادی را به دنبال داشت. برخی از حقوق دانان با اشاره به این که آقای فیروزی باید در زندان باشد می‌گویند که این کار استقلالیت قوه قضائیه کشور را زیر سوال برده است.

به گفته‌ی آنان، هیچ نهادی به شمول شورای وزیران حق مداخله در تصمیم گیری‌های نهادهای قضایی کشور را ندارد و این کار حکومت خلاف تمام معیارهای حقوقی است.

اما عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که حکم دادگاه اختصاصی بحران مالی کابل بانک در مورد تمام محکومان این قضیه تطبیق شده و خواهد شد.

آقای محمدی گفته که خلیل فیروزی از حبس رها نشده و اکنون از رخصتی‌های دوران حبسش استفاده می‌کند.

محمدی نوشته: «خلیل فیروزی مالک ۶۸ جریب زمین در ساحه شهرک آریا است که پس از امضای مقاوله با اداره تصفیه به‌خاطر امضای قرارداد با استفاده از رخصتی قانونی به محل (افتتاح شهرک اسمارت ستی) حضور یافته بود. نصف عواید شهرک مورد نظر٬ از بابت اقساط نام‌برده به حساب جمع‌آوری قرضه کابل بانک واریز می‎گردد.»

به گفته وی، به اساس حکم دادگاه، آقای فیروزی و سایر بدهکاران کابل بانک از حقوق مدنی شان محروم نشدند، به همین اساس حکومت با روی دست گرفتن طرزالعملی تشویقی، به آن‌ها فرصت داده تا از راه سرمایه‌گذاری، بدهی‌شان را بپردازند.

محمدی افزوده که حاجی حسین فهیم و خلیل الله فروزی از جمله کسانی هستند که مقاوله امضا نموده و محمود کرزی تمام بدهکاری خود را به یکباره پرداخت نموده است.

چهار سال پیش کابل بانک به دلیل کمبود نقدینگی در بانک و خارج کردن پول هنگفت توسط سهامدارن اصلی‌اش ورشکست شد.

خلیل‌الله فیروزی، رییس پیشین هیئت عامل کابل بانک، در نتیجه بررسی پرونده بحران کابل بانک از سوی دادگاه، به جرم پول‌شویی و اختلاس به ده سال زندان محکوم شد. او مکلف شد که ۱۳۷ میلیون دالر پول اختلاس شده و مبلغ ۵۹ میلیون دالر بهره آن را که در مجموع ۱۹۶ میلیون دالر می‌شود، پرداخت کند.

تمام بدهی‌های کابل بانک حدود ۹۰۰ میلیون دالر برآورد شد که گفته می‌شود تاکنون نزدیک به نیمی از آن به دست آمده است.