راه بندان یکی از مشکلات جدی باشندگان کابل

اطلاعات روز: در سال‌های اخیر شمار زیاد شهروندان کشور از ولایت‌های مختلف به سمت کابل، پایتخت، روی آوردند و نفوس این شهر به شکل چشم‌گیر افزایش یافته است.

در کنار دیگر مشکلات و کمبودی‌های که شهر کابل دارد، ظرفیت کم جاده‌های اصلی برای عبور و مرور نیز باشندگان این شهر را با مشکلات زیاد مواجه کرده است.

در روزهای اخیر گیر ماندن باشندگان کابل در راه بندی‌های چند ساعته، اعتراض‌های گسترده را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته است.

این شهروندان در صفحه‌های فیس‌بوک خود می‌گویند که مسیرهای چند دقیقه‌ای را در 2 ساعت یا کم‌تر و زیادتر پیموده‌اند.

جاده‌ی شهید مزاری در غرب کابل در دو روز گذشته شاهد راه‌بندی‌های زیاد بوده است. شمار زیاد باشندگان دشت برچی ساعت‌ها در این مسیر گیر مانده‌اند.

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نارضایتی از راه بندان در این مسیر نوشته‌اند که مسجد الزهرا واقع در ایستگاه تلگراف جاده شهید مزاری باعث بیشترین راه بندی در این مسیر می‌شود.

حامد رسولی، یکی از کاربران فیس‌بوک نوشته: «اگر کمی برای عابرین این راه توجه صورت گیرد، بد نیست. چون این مردم بسیار درد و رنج از نواحی مختلف می‌بینند که این مسجد و راه بندی‌ها یک مشکل دیگر برایشان ایجاد کرده است.»

محمد جان قنبری که در راه‌بندی در این مسیر گیر کرده، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته: «بیشتر از يك ساعت جاده شهيد مزاری به‌خاطر محفل سوگواری كشته شدن مصطفی كاظمی بسته شده است. مقامات بلند پايه دولت افغانستان به مسجد الزهرا در محفل سوگواری شركت كرده است. سرک كوچک و كم عرض و شلوغ جاده شهيد مزاری را بسته كرده است.»

قنبری افزوده برگزاری محفل‌های سوگواری باید در مکانی برگزار شود که برای عابران مزاحمت خلق نشود و مسجد الزهرا جای مناسب برای برگزاری هم‌چو محافل سوگواری نيست.

با این حال به روز چهار شنبه، شورای امنیت ملی کشور در واکنش به نارضایتی مردم از راه بندی در کابل، دستور داد که راه‌حلی برای این مشکل جست‌وجو شود.

شورای امنیت ملی با ابراز نارضایتی در مورد راه بندی‌ها در کابل، به وزارت خانه‌های خارجه و داخله وظیفه سپرده تا این مشکل را حل کنند.

براساس آمارهای غیررسمی شهر کابل بیشتر از 5 میلیون نفوس دارد. این شهر بسیاری از امکانات شهری را کم دارد.

مقام‌های ریاست شهرداری کابل می‌گویند که کمبود سیستم‌های آب رسانی، مشکلات ترانسپورتی و ترافیکی از چالش‌های عمده شهر کابل است  و ۷۰ درصد شهر به شکل کاملاً غیر پلانی ساخته شده است.