از «مرخصی دوران حبس» تا تجارت آزاد

حضور یکی از زندانی‌های نامدار و جنجال برانگیز در یک برنامه رسمی- دولتی آن‌هم هم در برابر چشم رسانه‌ها همه را غافل‌گیر کرد. این زندانی خلیل‏الله فیروزی بود. فیروزی رییس قبلی هیئت عامل کابل بانک بود که از سوی محکمه به جرم اختلاس و پول‌شویی به ده سال زندان محکوم شد. براساس حکم محکمه، فیروزی مکلف شد 137 میلیون دالر پول اختلاس شده و 59 میلیون دالر سود این مبلغ را پرداخت کند.

فیروزی اما کم‌تر از یک سال پس از صدور حکم دادگاه از زندان بیرون شد و آزاده‌تر از هرکسی در مراسم افتتاح شهرک هوشمند خود شرکت کرد. این شهرک قرار است در کابل ساخته شود و خلیل‌الله فیروزی یکی از سرمایه‌گذاران این شهرک است. سرمایه اولیه این شهرک 95 میلیون دالر اعلام شده که هزینه کامل آن به مرز 900 میلیون دالر می‌رسد.

بحران کابل‏بانک را یکی از پرونده‌های بی‌پیشینه نظام مالی افغانستان دانسته‌اند. براساس بررسی‌های انجام شده در مورد بحران کابل‏بانک، بالغ بر 900 میلیون دالر از این بانک اختلاس شده است.

دادستانی کل افغانستان قبلاً حکم بازداشت 19 نفر از متهمان قضیه کابل را صادر کرده بود که از این میان خلیل‌الله فیروزی و شیرخان فرنود دادگاهی و به زندان رفتند.

خلیل‌الله فیروزی جدا از مجرم بودنش، یک شهروند است. او مثل دیگر شهروندان کشور حق دارد در سایه قانون کار و تجارت کند. اما برای فعلاً دادگاه را او مجرم شناخته و به ده سال حبس محکوم کرده است. بنابر حکم و فیصله دادگاه او مکلف است در زندان باشد و مهم‌تر از همه این‌که حکومت ناگزیر است حکم دادگاه را در مورد ایشان به اجرا بگذارد و قانون را تطبیق کند. فیروزی اما اکنون نه در زندان که آزاد است. او از زندان برآمد تا شهرک خود را افتتاح و ساخت و ساز آن را مدیریت کند.

حضور مقامات بلند پایه حکومت وحدت ملی در مراسم افتتاح شهرک، نشان داد که حکومت نه تنها اعتنایی به اجرای قانون ندارد بلکه کارگزاران قانون دست و آستین خود را برای توجیه کردن این امر بالا زده بودند. مشاور حقوقی غنی گفته است فیروزی رها نشده بلکه از مرخصی دوران حبس استفاده می‌کند. این چه‌گونه یک رخصتی دوران حبس است که یک زندانی، بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی با معیارهای منطقه را به اجرا می‌گذارد؟

اشرف غنی، رسیدگی به پرونده کابل بانک را در صدر برنامه‌های خود قرار داد. به رغم آن‌که غنی نتوانست به این معضل رسیدگی کند و دارایی‌ها مردم را از متهمان پس بگیرد، اما برای کسب امتیاز و این‌که نشان داده باشد به وعده خود عمل کرده است، تبلیغات وسیعی را به راه انداخت. غنی حتا در کنفرانس لندن از بحران کابل بانک به عنوان یک دست‌آورد حکومتش یاد کرد.

فیروزی در مراسم افتتاح شهرک خود نه زیر نظر پولیس بلکه از جانب احمدضیا مسعود؛ نماینده فوق‏العاده غنی در امور حکومتداری خوب، مشاور حقوقی ارگ و وزیر شهرسازی بدرقه و تحویل گرفته شد. ضیا مسعود، محمدی و وزیر شهرسازی پشت سر فیروزی دست به سینه ایستاد شده بودند و چنان از این زندانی تشریفات می‌کردند که آدم فکر می‌کرد، حکومت از یک مقام خارجی پذیرایی می‌کند. حضور نماینده فوق‌العاده غنی در امور حکومتداری خوب، مشاور حقوقی و سخنانی را که این مقامات در دفاع از رهایی فیروزی برای افتتاح شهرک هوشمند ابراز می‌کردند، گیج کننده بود.

توقع می‌رفت که حکومت وحدت ملی متهمان اصلی قضیه کابل‏بانک را دست‌گیر و سپس به پنجه قانون بسپارد نه این‌که حکومت مأموریتش را فراموش کند و در دفاع از مجرم به پا خیزد و از بزرگ‌ترین پروژه ساختمانی او دفاع کند یا به عبارتی برای جلب مشتری این مجموعه آپارتمانی، تبلیغات کند.

جالب است که عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی غنی از زندانی بودن فیروزی یا فراری بودن متهمان کابل‏بانک «رنج» می‌کشد و می‌گوید حکومت باید برای این عده یک «طرزالعمل تشویقی» در نظر بگیرد. سخن ضمنی چنین حرفی این است که دولت باید برای این عده شغل آبرومندانه ایجاد کند تا کسی رنج زندان یا فرار را نکشد. اما نمی‌گوید کسی که میلیون‌ها دالر را اختلاس و قانون را نقض کرده نه تنها تشویق نشوند بلکه باید تنبیه شوند و مثل یک مجرم، در پشت میله‌های زندان قرار بگیرند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *