پس از تایید حضور گروه داعش در ولایت شرقی ننگرهار و نشر گزارش‌ها از فعالیت‌های گسترده این گروه در این ولایت، اکنون حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور مدعی شده است که هشتاد درصد افرادی‌که در چوکات نیروهای داعش در ولایت ننگرهار فعالیت دارند، پاکستانی هستند.

مشاور امنیت ملی رییس جمهور به هند می‌رود

اطلاعات روز: دفتر مشاور امنیت ملی رییس جمهور خبر داده است که حنیف اتمر قرار است فردا یک‌شنبه به هند سفر کند.

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه در این سفر وی را همراهی می‌کند.

هم‌چنان رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که قرار است هند چهار چرخ‌بال روسی «ام آی ۲۵» به افغانستان کمک کند.

یک مقام هندی به رسانه‌های این کشور گفته: «ما قرار است این چرخ‌بال‌ها را برای افغانستان بدهیم و این یکی از مقدمات کمک‌ها است.»

تواب غورزنگ،  سخن‌گوی  شورای امنیت ملی در مورد سفر آقای اتمر به هند گفته است، در این سفر در مورد تهدیدهای تروریسم در منطقه با مقام‌های هندی گفت‌وگو خواهد شد.

آقای غورزنگ افزوده، جنگ افغانستان در برابر تروریسم تنها مشکل افغانستان نیست و این پدیده کشور‌های منطقه را نیز تهدید می‌کند.

براساس‌ گزارش‌ها، هم‌چنان قرار است نمایندگان دو کشور، تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص تجهیز و کمک نیروهای امنیتی افغانستان امضا کنند.

اما سخن‌گوی مشاور امنیت ملی گفته که گفت‌وگو در مورد انتقال چرخ‌بال‌های جنگی از هند به افغانستان، در مراحل ابتدایی قرار دارد.

دولت افغانستان نسبت به امضای تفاهم‌نامه با هند خوش‌بین است زیرا کشور با بحران امنیتی بسیاری مواجه است.

در صورتی‌که این تفاهم‌نامه امضا شود، اولین انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از هند به افغانستان عملی می شود.

افغانستان در زمان حکومت حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، نیز از هند درخواست کمک تجهیزات نظامی کرده بود، ولی این درخواست پس از تشکیل حکومت وحدت ملی از سویی اشرف غنی به حال تعلیق درآورده شد.