رییس جمهور قرارداد ساخت «شهرک هوشمند» را لغو کرد

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی تفاهم‌نامه ساخت شهرک هوشمند که میان خلیل فیروزی و شرکت ساختمانی نبی زاده وردک از سوی وزارت شهرسازی به امضا رسیده بود، را لغو کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ آمده: «از آن‌جایی‌که این تفاهم‌نامه الزامی نبوده، بار حقوقی قرارداد را ندارد و به دلیل ضعیف بودن بنیاد‌های حقوقی آن، ملغی می‌باشد و از اعتبار ساقط است.»

هم‌چنان رییس جمهور به اداره تصفیه کابل بانک دستور داده تا در زمینه انتقال ۶۸ جریب زمین تخصیص داده شده از سوی خلیل فیروزی به‌خاطر اعمار پروژه وزارت شهر سازی، را مطابق احکام قانون در مقابل جبران بدهکاری بررسی و در زمینه پیشنهادات خود را هر چه زودتر ارائه نماید.

این قرارداد در حالی لغو می‌شود که روز چهارشنبه «شهرک هوشمند» با حضور مقام‌های بلند پایه دولتی افتتاح شد. خلیل الله فیروزی، بدهکار کابل بانک، یکی از شرکای اصلی این شهرک می‌باشد.

خلیل الله فیروزی، یکی از بدهکاران اصلی کابل بانک که اکنون باید دوره محکومیت خود را در زندان بگذارند، در افتتاح این شهرک حاضر شد که انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.

اعلامیه ارگ افزوده که رییس جمهور به‌خاطر دقت و توجه بیشتر به هدف تطابق این تفاهم‌نامه با قوانین نافده کشور و الزامیت‌های ناشی از احکام دادگاه در خصوص متهمان کابل بانک دستور لغو آن را داده است.

اعلامیه افزوده: «تمامی مندرجات حکم محکمه مبنی بر محکومیت خلیل الله فیروزی و مکلفیت‌اش مبنی بر باز پرداخت تمامی قرضه‌ها غیر قابل تغییر بوده و مرعی الاجرا می‌باشد. هیچ نهاد دیگری به جز از قوه قضایه کشور در روشنایی قانون نافذه افغانستان، صلاحیت تعدیل حکم محکمه را ندارد.»

رییس جمهور هم‌چنان به دادستانی کل دستور داده تا هر چه عاجل در زمینه تطبیق کامل احکام دادگاه در خصوص محکومان قضیه کابل بانک، گزارش دهد.

خلیل‌الله فیروزی، رییس پیشین هیئت عامل کابل بانک در نتیجه بررسی پرونده بحران کابل بانک از سوی دادگاه، به جرم پول‌شویی و اختلاس به ده سال زندان محکوم شد. او مکلف شد که ۱۳۷ میلیون دالر پول اختلاس شده و مبلغ ۵۹ میلیون دالر بهره آن را که در مجموع ۱۹۶ میلیون دالر می‌شود، پرداخت کند.