نبود امنیت، کار و آینده مبهم باعث فرار جوانان از کشور می‌شود

اطلاعات روز: شماری از دانشجویان و فعالان جامعه مدنی امروز با راه اندازی راهپیمایی نبود امنیت، کار و آینده مبهم را از علت‌های اصلی فرار جوان از کشور عنوان کردند.

اشتراک کنندگان از وضعیت موجود نارضایتی شان را با حمل پلاک کارت‌های: «من محصل هستم، من لیسانس و ماستر هستم، من انجنیر هستم، من داکتر هستم، من برای آینده‌ی اطفالم به خارج پناهنده می‌شوم، من امنیت و کار ندارم و…» بیان کردند.

به نقل از اعلامیه‌ی مؤسسه‌ی مشارکت و عدالت، اشتراک کنندگان این راه پیمایی علت فرار جوانان از کشور را نبود امنیت، نداشتن شغل مناسب، توجه نکردن دولت به نیاز مندی‌های جوانان و تغییر یک زندگی مبهم و پر خطر دانستند.

هم‌چنان در این راهپیمایی تیاتر خیابانی به منظور آگاهی دهی از عواقب ناگوار مهاجرت‌های غیرقانونی نیز اجرا شد.

اسدالله حیدری، یکی از اجرا کنندگان تیاتر خیابانی هدف از اجرای نمایش را آگاهی دادن از خطر‌های مهاجرت‌های غیر قانونی بیان کرده و تأکید می‌دارد که مهاجرت در شرایط کنونی، به هرعنوانی از مهاجران قربانی می‌گیرد.

زهرا سلطانی، یکی دیگر از اشتراک کنندهای این راهپیمایی نبود امنیت را بزرگ‌ترین چالش فراروی مردم افغانستان دانسته و گفته که مردم افغانستان هیچ‌گونه امنیت ندارند، از امنیت کاری گرفته تا امنیت شغلی و امنیت روانی.

این اعتراض‌ها و نگرانی از فرار شهروندان کشور در حالی‌ست که از آغاز سال جاری، شهروندان کشور به ویژه جوانان به شکل سیل آسا کشور را به منظور رسیدن به کشورهای اروپایی ترک کردند.

اما در روزهای اخیر کشور آلمان که بیشتر پناه‌جویان را در خود جای داده اعلام کرد، پناه‌جویان افغان که به درخواست آن‌ها جواب رد داده می‌شود از این کشور اخراج خواهد شد.

این موضع نگرانی‌های زیادی را میان شهروندان و پناه‎جویان افغان به بار آورده است. نگرانی‌ها این است که در وضعیت فعلی کشور برگرداندن این پناه‌جویان جفا در حق آن‌ها است و کشور آمادگی لازم را برای پذیرش آنان ندارد.