قرارداد خرید و فروش برق با ترکمنستان امضا شد

اطلاعات روز: وزیران انرژی و برق افغانستان و ترکمنستان به روز شنبه 16 عقرب قرارداد خرید و فروش برق میان دو کشور را امضا کردند.

زمان اعتبار این قرارداد ۱۰ سال است و در سه مرحله بعد از سال ۲۰۱۸ به اجرا در خواهد آمد.

به نقل از بی بی سی، بر اساس این قرارداد در مرحله نخست ۳۰۰ مگاوات برق به کشور وارد خواهد شد. قیمت یک کیلووات برق وارد شده در هر ساعت ۵ سنت امریکایی خواهد بود.

در مرحله دوم میزان صادرات به ۵۰۰ مگاوات و در مرحله آخر به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش خواهد داشت.

براساس این قرارداد افغانستان صلاحیت فروش برق وارد شده به کشورهای دیگر را نیز دارد. هرچند مقام‌ها از  وزارت انرژی و برق گفته‌اند که جزئیات فروش ثانویه این برق هنوز مشخص نشده است.

در عین حال، کار خط انتقال ۵۰۰ کیلووات برق از مرز ترکمنستان-افغانستان از مسیر اندخوی-شبرغان-بغلان تا کابل، پایتخت، از سوی بانک توسعه‌ای آسیایی تا آخر سال آینده میلادی تکمیل خواهد شد.

مقام‌های وزارت انرژی می‌گویند با وارد شدن این برق مشکلات و کمبودی‌های برق در ولایت‌های شمالی مانند مزار شریف، بغلان و هم‌چنین کابل بهبود خواهد یافت.

در حال حاضر ۳۰ مگاوات برق از ترکمنستان وارد می‌شود.

در آغاز سال جاری میلادی رییس جمهور غنی به ترکمنستان رفت و آن کشور وعده داد تا صادرات برق به کشور را به میزان ۵۰۰ مگاوات افزایش دهد.

در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیازش کشور از ترکمنستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌شود و نزدیک به ۳۰ درصد برق مورد نیاز نیز از تولیدات داخلی تأمین می‌شود.