?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

سفارت امریکا: «شریک» خواندن طالبان یک اشتباه لفظی بود

اطلاعات روز: سفارت امریکا در کابل  می‌گوید که سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا در پیوند به «شریک» خواندن طالبان، مرتکب خطای لفظی شده است.

چهارشنبه گذشته جف دیویس، سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا در یک نشست خبری در واشنگتن، طالبان را همکاران روند صلح در افغانستان خوانده و گفته بود که امریکا دیگر این گروه را آماج قرار نمی‌دهد.

آقای دویس گفت: «ما از این پس عملیات‌های ضد هراس‌افگنی را بر ضد طالبان انجام نمی‌دهیم. ما در واقع طالبان را یک شریک خیلی مهم برای روند صلح حکومت افغانستان می‌دانیم. ما به گونه فعال آنان را آماج قرار نمی‌دهیم.»

در خبرنامه‌ی ارسالی سفارت امریکا در کابل به اطلاعات روز آمده است که: «در موقف امریکا نسبت به طالبان تغییری نیامده است.»«ایالات متحده، از یک روند سیاسی تحت رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند که در آن همه گروه‌های مخالف، به شمول طالبان، بتوانند از مجرای یک گفت‌وگوی سیاسی  بین‌الافغانی در باره آینده کشور شان مذاکره کنند و در نهایت، منازعه را در افغانستان حل و فصل کنند.»

یک مقام دفتر رسانه‌ای وزارت دفاع امریکا نیز گفته که منظور آقای دیویس این بوده که طالبان برای مشروعیت یافتن، تنها راهی که دارند، روند صلح در افغانستان است و طالبان می‌توانند انتخاب کنند.

در خبرنامه سفارت امریکا هم‌چنان آمده که: «طالبان یک انتخاب در پیش دارند. آن‌ها می‌توانند به دعوت حکومت افغانستان مبنی بر وارد شدن به پروسه صلح و پیوستن به یک نظام سیاسی مشروع که از یک افغانستان واحد، متحد و مورد حمایت جامعه جهانی نمایندگی کند،  پاسخ مثبت بدهند. یا این‌که آن‌ها به جنگ با هم‌وطنان افغان خود ادامه دهند و موجب بی‌ثباتی متداوم کشور خود شوند.»

خبرنامه افزوده که امریکا و جامعه جهانی از برآیند هرگونه تلاش سیاسی که منجر به آمادگی طالبان و هر گروه مسلح مخالف دیگر مبنی بر ختم جنگ و خشونت و قطع رابطه با تروریسم بین‌المللی و پذیرفتن قانون اساسی والزامات  آن مبنی پاسداری از حقوق زنان و اقلیت‌ها گردد، حمایت می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *