بودجه ملی سال ۱۳۹۵ با افزایش ۶ درصدی به مجلس سنا ارائه شد

اطلاعات روز: اکلیل حکیمی، وزیر مالیه کشور بودجه ملی سال مالی 1395 را در جلسه امروز مجلس سنا به سناتوران معرفی کرد.

بودجه ملی سال مالی 1395 حدود 461.7 میلیارد افغانی در نظر گرفته شده که 283.3 میلیارد آن را بودجه عادی و 178.5 میلیارد دیگر را نیز بودجه انکشافی تشکیل می‌دهد.

بودجه سال مالی 1395 نسبت به بودجه سال مالی ۱۳۹۴ در کل شش درصد افزایش یافته است.

وزیر مالیه طی سخانی در مجلس سنا گفته: «بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۵ نسبت به بودجه انکشافی ۱۳۹۴ حدود ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است و بودجه عادی ۱۳۹۵ نسبت به بودجه عادی ۱۳۹۴ حدود کم‌تر از یک درصد کاهش یافته است.»

براساس پیشبینی در طرح بودجه ملی سال آینده، 65 درصد بودجه از سوی منابع خارجی تمویل و متباقی 35 درصد دیگر آن از منابع داخلی تأمین خواهد شد.

بیشترین پول بودجه سال ۱۳۹۵ به ترتیب به سکتورهای امنیت، معارف و صحت اختصاص یافته است.

در طرح بودجه ملی، تمویل ادامه کار پروژه‌های انکشافی بزرگ و مهم زیربنایی و پروژه‌های کوچک نیمه کاره پیشبینی شده است.

آقای حکیمی هم‌چنان گفته که بودجه سال مالی 1395، در مقایسه با بودجه سال مالی 94 در بخش تولیدات داخلی نیز حدود شش درصد افزایش یافته است.

گفته می‌شود که اگر وضعیت امنیتی بهبود یابد و دولت طرح‌های مدونی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون اقتصادی در کشور روی دست گیرد، رشد اقتصادی افغانستان که در سال 1394 به 2.6 درصد رسیده بود، در سال 1395 به 4.4 درصد افزایش خواهد یافت.

رشد اقتصادی افغانستان در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ به‌طور اوسط حدود ۹.۶ درصد بوده، در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ۳.۷ و ۱.۳ درصد کاهش یافت که براساس معلومات وزارت مالیه، رشد اقتصادی افغانستان در این دو سال در پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.

طرح بودجه ملی سال مالی 1395 چندی پیش توسط وزیر مالیه به سران حکومت وحدت ملی ارائه شد. رییس جمهور و رییس اجرایی از این طرح استقبال کردند و آن را گامی دیگر در راستای تحقق خودکفایی، تسریع روند اصلاحات و بهبود وضعیت اقتصادی دانستند.

طرح بودجه ابتدا برای درج نظریات مشورتی به مجلس سنا و بعد جهت تصویب به مجلس نمایندگان معرفی می‌شود.

سال مالی از اول زمستان تبدیل می‌شود که تا پایان سال مالی ۱۳۹۴بیشتر از یک ماه دیگر باقی مانده است.